Λεωφορεία χωρίς οδηγούς δοκιμάζονται στα Τρίκαλα

Παρόλο που οι περισσότεροι δεν θεωρούν πως η σύγχρονη Ελλάδα βρίσκεται στην πρώτη γραμμή των τεχνολογικών εξελίξεων, η πόλη των Τρικάλων κάνει τη διαφορά.

Το πρόγραμμα αυτό σηματοδοτεί μία από τις πρώτες φορές που ένα σύστημα αυτόνομου λεωφορείου δοκιμάζεται σε πραγματικές συνθήκες κυκλοφορίας. Το πιλοτικό πρόγραμμα ξεκίνησε τον Οκτώβριο και θα συνεχιστεί μέχρι τον Φεβρουάριο του 2016. Πριν από αυτό, τα εν λόγω λεωφορεία – τα CityMobil2 γαλλικής κατασκευής - δοκιμάστηκαν σε ελεγχόμενες συνθήκες στο Λα Ροσέλ της Γαλλίας, το Ελσίνκι της Φινλανδίας και τη Λωζάνη της Ελβετίας.

Λαμβάνοντας υπόψη τη φύση των περισσότερων ελληνικών πόλεων όσον αφορά το οδικό σύστημα - στενά δρομάκια με πολλές στροφές και αναστροφές, πολλούς πεζούς, ποδηλάτες, σκυλιά, κλπ - είναι πολύ ενδιαφέρον να δούμε πώς συμπεριφέρονται τα αυτόνομα λεωφορεία. Αν λειτουργήσουν σωστά σε αυτές τις συνθήκες, προφανώς δε θα έχουν κανένα πρόβλημα επίδοσης στις περισσότερες πόλεις.

Θα πρέπει να σημειωθεί εδώ ότι τα λεωφορεία χρησιμοποιούν ειδικές λεωφορειολωρίδες που δημιουργήθηκαν από την τοπική αυτοδιοίκηση ειδικά για το συγκεκριμένο πρόγραμμα - οι οποίες θα βελτιώσουν αναμφίβολα τη διαδικασία λειτουργίας.

Τα λεωφορεία αυτά δεν μοιάζουν με οχήματα επιστημονικής φαντασίας. Μοιάζουν περισσότερο με όχημα του γκολφ σε συνδυασμό με κινητό παγωτατζίδικο. Πάντως, όλοι ακόμα και τώρα μένουν έκπληκτοι καθώς τα λεωφορεία που τροφοδοτούνται με μπαταρίες κυκλοφορούν μέσα στους δρόμους. Μπορούν να μεταφέρουν μόνο 10 άτομα και καθοδηγούνται από το GPS και τους συμπληρωματικούς αισθητήρες, συμπεριλαμβανομένων των λέιζερ και των καμερών, που στέλνουν ζωντανά δεδομένα σε ένα κέντρο ελέγχου. Τα λεωφορεία δεν ξεπερνούν σε ταχύτητα τα 20 χιλιόμετρα την ώρα, αλλά οι δοκιμές στα Τρίκαλα ενδεχομένως αποτελούν μια σημαντική πρόοδο για την αυτοματοποιημένη μετακίνηση.

«Προσφέρθηκαν αρκετές πόλεις από όλη την Ευρώπη για την υλοποίηση του έργου αυτού, οι οποίες όμως διέθεταν σχετικά περιορισμένη αστικό περιβάλλον. Εμείς όμως είπαμε ότι μπορούμε να το πραγματοποιήσουμε στο περιβάλλον του κέντρου της πόλης και κερδίσαμε», δήλωσε ο Οδυσσέας Ράπτης, ο οποίος ηγείται του ψηφιακού τμήματος του έργου της πόλης, του e-Trikala». «Έχουμε μία διαδρομή 2,4 χιλιομέτρων, τη διαδρομή του λεωφορείου. Αναμιγνύεται με την κυκλοφορία, με πεζούς, με ποδήλατα, με τα αυτοκίνητα ... Αυτό δεν έχει ξαναγίνει».