Ομιλία του Παν. Λαφαζάνη για τη σημασία του φυσικού αερίου

Τι είπε, μεταξύ άλλων, ο Υπουργός ΠΑΠΕΝ, Παναγιώτης Λαφαζάνης, κατά τη διάρκεια της ομιλίας του στο Forum "Η διείσδυση του Φυσικού Αερίου στην Ελλάδα, ως δύναμη ανάπτυξης και σταθερότητας για την περιοχή της ΝΑ Ευρώπης".

 
«Κυρίες και κύριοι,
Ένας από τους τομείς, ίσως ο καθοριστικότερος και με τις περισσότερες δυνατότητες, που μπορεί να συνεισφέρει σε νέες ευκαιρίες για να μπει η χώρα μας σε νέα αναπτυξιακή τροχιά, είναι ο τομέας της ενέργειας συνολικά και ειδικότερα οι ενεργειακοί δρόμοι και πρώτα από όλα οι δρόμοι του φυσικού αερίου. Πολύ περισσότερο που η ενέργεια αποκτά όλο και πιο μεγάλη και πιο καθοριστική σημασία για το μέλλον των σύγχρονων οικονομιών και κοινωνιών σε όλα τα μήκη και πλάτη του πλανήτη.

Η Ελλάδα συνομολόγησε πρόσφατα στο οικονομικό φόρουμ της Πετρούπολης μια συμφωνία με τη Ρωσία, την οποία συνυπέγραψαν οι υπουργοί ενέργειας της Ελληνικής Δημοκρατίας και της Ρώσικης Ομοσπονδίας. Με τη συμφωνία αυτή μπαίνουν οι βάσεις για να κατασκευαστεί και να λειτουργήσει, με την πολιτική στήριξη Ελλάδας και Ρωσίας, ένας μεγάλος και σύγχρονος αγωγός φυσικού αερίου, που θα διέρχεται από τη χώρα μας και θα μεταφέρει δια μέσου της Μαύρης Θάλασσας και της Ευρωπαϊκής Τουρκίας, ρώσικο φυσικό αέριο, 47 δισ. κυβικών μέτρων περίπου, με κατεύθυνση την Ευρώπη. <...>

Μια τέτοια διακρατική συμφωνία για τον αγωγό δεν θα μπορούσε να γίνει δυνατή, αν η Ελλάδα δεν ήταν αποφασισμένη να χαράξει μια ανεξάρτητη εξωτερική πολιτική και μια ανεξάρτητη στρατηγική διεθνών οικονομικών και ενεργειακών σχέσεων.<...>


Κυρίες και κύριοι,
Η διακρατική συμφωνία Ελλάδας – Ρωσίας για τον αγωγό θέτει τις βάσεις προκειμένου να ανοίξει ο δρόμος για ένα έργο του οποίου οι προκαταρκτικές πράξεις έχουν ήδη ξεκινήσει.Αυτό που για άλλη μια φορά θέλω να τονίσω είναι ότι ο «νότιος ευρωπαϊκός αγωγός», ένα από μεγαλύτερα έργα στη μεταπολιτευτική Ελλάδα, είναι ένα έργο επωφελές όχι μόνο για τη Ρωσία, αλλά ιδιαίτερα και πολλαπλά ωφέλιμο για την Ελλάδα. Το έργο αυτό θα κοστίσει περίπου 2 δισ. ευρώ και θα ολοκληρωθεί στα τέλη του 2018, στηρίζοντας στο μεσοδιάστημα αρκετές ελληνικές επιχειρήσεις που θα πάρουν μέρος στην κατασκευή του αγωγού, ενώ θα δημιουργήσει και περίπου 20.000 θέσεις εργασίας, πράγμα ιδιαίτερα σημαντικό σε περίοδο μεγάλης ανεργίας.

Ο αγωγός αυτός θα προσφέρει πολλά στη χώρα ιδιαίτερα με τη λειτουργία του. Συγκεκριμένα θα προσφέρει σημαντικά δημοσιονομικά οφέλη, αφού η δημόσια ελληνική εταιρεία, που θα συμμετέχει στο σχήμα διαχείρισης του αγωγού, θα εισπράττει μεγάλα ποσά από τις «ταρίφες» του αερίου, ενώ οφέλη θα έχουμε και από τις ευνοϊκές τιμές φυσικού αερίου, χωρίς να συνυπολογίζουμε στα οικονομικά και τα οφέλη από την πολιτική και γεωπολιτική αναβάθμιση της χώρας μας.

Πέραν αυτών, η κατασκευή και η διαχείριση του αγωγού, παρότι η σχέση αφορά μια μεγάλη και μια μικρή χώρα, συνιστά ένα πρότυπο παράδειγμα ισότιμης συνεργασίας. Και αυτό διότι στη διαχείριση του αγωγού, που η κατασκευή του θα χρηματοδοτηθεί εξ ολοκλήρου από ρώσικα κεφάλαια, θα συμμετέχουν ισότιμα, 50-50, μια ελληνική και μια ρωσική, εξ ολόκληρου δημόσιες εταιρείες.

Η ελληνική εταιρεία θα είναι η Δημόσια Επιχείρηση Ενεργειακών Επενδύσεων, η οποία δημιουργήθηκε με νόμο που ψηφίστηκε σήμερα στη Βουλή και η ρώσικη εταιρεία θα είναι η Veb Capital, θυγατρική της γιγάντιας και φερέγγυας Τράπεζας Ανάπτυξης και Διεθνών Οικονομικών Σχέσεων της Ρωσίας.<...>

Κυρίες και κύριοι,
Γνωρίζετε ασφαλώς ότι από τη χώρα μας έχει σχεδιαστεί να περάσει και θα κατασκευαστεί το επόμενο διάστημα και ένας άλλος αγωγός φυσικού αερίου από τον οποίον θα μεταφέρεται αέριο προερχόμενο από το Αζερμπαϊτζάν, ο λεγόμενος ΤΑΡ. Η κυβέρνησή μας, όπως είναι επίσης γνωστό, στηρίζει και αυτόν τον αγωγό. Όπως σκοπεύει να στηρίξει και τον αγωγό, που είναι ακόμα στη φάση μελέτης, και ο οποίος σχεδιάζεται να φέρει φυσικό αέριο από την ανατολική Μεσόγειο, τον λεγόμενο East Med.

Η Ελλάδα, έτσι, φιλοδοξεί να γίνει χώρος διαφοροποίησης των δρόμων και των πηγών προέλευσης του φυσικού αερίου, κάτι ιδιαίτερα σημαντικό για τους καταναλωτές και τις ευρωπαϊκές οικονομίες. Φυσικά, όπως από τον ρώσικο αγωγό, έτσι και από τον ΤΑΡ, τον αγωγό με αζέρικο φυσικό αέριο, επιδιώκουμε με δίκαιο τρόπο να διασφαλίσουμε τα μέγιστα δυνατά οφέλη για την ελληνική οικονομία και τον ελληνικό λαό. Για αυτό, με πρωτοβουλία της κυβέρνησής μας, και χωρίς να μειώνουμε τη στήριξή μας τον αγωγό, διεξάγουμε αυτή την περίοδο διαπραγματεύσεις με τη διοίκηση του ΤΑΡ, πάνω σε τρία εύλογα αιτήματά μας.

Πρώτον: Τη διασφάλιση ικανοποιητικών αποζημιώσεων στους αγρότες, των οποίων η γη απαλλοτριώνει ο αζέρικος αγωγός.
Δεύτερον: Την πραγματοποίηση συμφωνίας για την τροποποίηση της όδευσης του αζέρικου αγωγού (ΤΑΡ) στη βάση των αιτημάτων των τοπικών κοινωνιών.
Τρίτον: Την αποκόμιση ικανοποιητικών αντισταθμιστικών ωφελειών από τη διέλευση του ΤΑΡ, τόσο για τον προϋπολογισμό του κράτους, όσο και για τους δήμους, από τους οποίους διέρχεται ο αγωγός.

Ελπίζουμε ότι η διοίκηση του ΤΑΡ θα ανταποκριθεί θετικά στα δίκαια και εύλογα αιτήματά μας, τα οποία δεν αφορούν μόνο τη χώρα μας, αλλά και κάτι εξαιρετικά σημαντικό: τη στήριξη του αγωγού από τον ελληνικό λαό.
Την ίδια ώρα, κυρίες και κύριοι, η Ελλάδα συμμετέχει και στηρίζει την κατασκευή του IGB, αγωγού φυσικού αερίου, που θα συνδέει τον ΤΑΡ, και θα ξεκινά από την Κομοτηνή με κατεύθυνση τη Βουλγαρία. Αυτός ο αγωγός, του οποίου η τελική επενδυτική απόφαση αναμένεται να ληφθεί από βδομάδα σε βδομάδα, είναι μέρος του λεγόμενου «κάθετου διαδρόμου», που θα μεταφέρει φυσικό αέριο από την Ελλάδα έως τη Ρουμανία και ενδεχομένως και σε άλλες χώρες της Κεντρικής Ευρώπης. Στο πλαίσιο αυτό, στηρίζουμε και τη δημιουργία ενός τερματικού LNG δημοσίου συμφέροντος στη Βόρεια Ελλάδα με κατεύθυνση τα Βαλκάνια, το λεγόμενο Aegean LNG.


Κυρίες και κύριοι,
Φιλοδοξία μας είναι η Ελλάδα να αποκτήσει απόλυτη ενεργειακή ασφάλεια και να καταστεί ένας μεγάλος χώρος άντλησης, παραγωγής και διέλευσης ενεργειακών αγαθών. Θέλουμε την Ελλάδα να αναδειχθεί σε μια ειρηνική ενεργειακή γέφυρα λαών και χωρών και σε ένα μεγάλο πλουραλιστικό ενεργειακό κόμβο από τον οποίον δεν θα διέρχονται μόνο ενεργειακές πρώτες ύλες αλλά πρώτα από όλα θα κατοχυρώνονται η ειρήνη, η σταθερότητα, η φιλία, η συνανάπτυξη, η συνεργασία και η πρόοδος στην περιοχή μας και την Ευρώπη.

Στο πλαίσιο αυτό η προσοχή μας δεν συγκεντρώνεται μόνο στους δρόμους του φυσικού αερίου και τις πολύ σημαντικές επενδύσεις που σχεδιάζονται στο πεδίο αυτό στη χώρα μας, πέρα από τον ΤΑΡ και το «Νότιο Ευρωπαϊκό Αγωγό», και από την ΔΕΠΑ και τον ΔΕΣΦΑ.
Ταυτόχρονα προτεραιότητα δίνουμε:
Πρώτον, στις ανανεώσιμες πηγές ενέργειας και στον πιο αποτελεσματικό και επωφελή σχεδιασμό τους.
Δεύτερον, στην εξόρυξη υδρογονανθράκων τόσο στη στεριά όσο και υποθαλάσσια, ενώ αναμένουμε, ελπίζοντας σε κάτι θετικό, την έκβαση του διαγωνισμού για τα θαλάσσια οικόπεδα στη Δυτική Ελλάδα που λήγει στις 14 Ιουλίου.
Και τρίτον, δεν εγκαταλείπουμε την αξιοποίηση του εγχώριου λιγνίτη, ο οποίος δεν μπορεί να υποκατασταθεί ως ενεργειακή πρώτη ύλη, πράγμα που άλλωστε επιβεβαιώνει η παρούσα κρίση που διανύουμε και η οποία τον καθιστά εκ νέου πολύτιμο για την ενεργειακή τροφοδοσία της χώρας.


Κυρίες και Κύριοι,
Στον τομέα της ενέργειας, παρά την κρίση, σημειώνεται σημαντική κινητικότητα και σημαντικές επενδύσεις αυτήν την περίοδο. Η κυβέρνησή μας στηρίζει τη δημόσια παρέμβαση στην ενέργεια και στηρίζει πλήρως τις δημόσιες επιχειρήσεις που διαδραματίζουν ένα στρατηγικό ρόλο στην ενεργειακή στρατηγική της χώρας. Θέλω να τονίσω και από αυτό το βήμα ότι δεν πρόκειται να ιδιωτικοποιήσουμε καμιά δημόσια ενεργειακή μας επιχείρηση.

Η στήριξη που δίνουμε όμως στις δημόσιες επιχειρήσεις καθόλου δε σημαίνει ότι δεν είναι ευπρόσδεκτες οι ιδιωτικές επενδύσεις στην ενέργεια και σε όλους τους ιδιαίτερους τομείς της. Κάθε άλλο. Διαμορφώνουμε ένα σταθερό και όσο το δυνατό πιο διαφανές πλαίσιο για τη δραστηριοποίηση των ιδιωτικών εταιρειών με επιδίωξη τη μέγιστη δυνατή εξυπηρέτηση του δημοσίου και κοινωνικού συμφέροντος. Η ενέργεια μπορεί να γίνει μοχλός, ίσως ο κύριος και πιο ισχυρός μοχλός για τη διέξοδο της χώρας μας από την κρίση. Έχουμε πολύ δρόμο να διανύσουμε. Κινούμαστε, όμως, στη σωστή κατεύθυνση.»

 

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΑΚΟΜΗ