Το νέο τοπίο στην αγορά του φυσικού αερίου

Πολλά ήταν τα θέματα σχετικά με την πορεία του φυσικού αερίου στην Ελλάδα που αναδείχθηκαν στο διήμερο συνέδριο «Φυσικό Αέριο και Ανάπτυξη» που διοργανώθηκε από την επενδυτική πρωτοβουλία A-Energy.

 
Τα θέματα που σχετίζονται με το νέο τοπίο που δημιουργεί στην αγορά φυσικού αερίου ο νόμος 4336/2015, οι αγωγοί και τα Έργα Κοινού Ενδιαφέροντος (PCI), κυριάρχησαν στην πρώτη ημέρα των εργασιών του επιχειρηματικού/επενδυτικού φόρουμ «ΦΥΣΙΚΟ ΑΕΡΙΟ ΚΑΙ ΑΝΑΠΤΥΞΗ» που πραγματοποιείται σήμερα και αύριο στο ξενοδοχείο Divani Caravel, από την επενδυτική πρωτοβουλία Α-Energy Investments.

Μεταξύ των ομιλητών και ο Γενικός Γραμματέας Διεθνών Οικονομικών Σχέσεων του υπουργείου Εξωτερικών κ. Γιώργος Τσίπρας, ο οποίος αναφέρθηκε, μεταξύ άλλων, και στην προοπτική να τροφοδοτηθεί η χώρα μας με φυσικό αέριο από τις ΗΠΑ. Ο κ. Τσίπρας σημείωσε ότι η κυβέρνηση προσπαθεί με κάθε τρόπο να ενισχύσει την ενεργειακή ασφάλεια της χώρας, προσθέτοντας ότι η Ελλάδα στηρίζει τον ΤΑΡ, τον IGB, τον Νότιο Αγωγό, τον ρωσικό αγωγό (Turkish Stream) και τον East Med. Τα επόμενα χρόνια, είπε, το LNG θα αποτελέσει ένα «στοιχείο ευελιξίας» και επισήμανε ότι η Ελλάδα μπορεί να γίνει χώρα διέλευσης, περιφερειακή πύλη, ίσως και εμπορικός κόμβος (hub) φυσικού αερίου. Οι αγωγοί, επισήμανε, έχουν και γεωπολιτική διάσταση, υπογραμμίζοντας ότι η χώρα δεν υιοθετεί άκριτα τα κριτήρια τρίτων.

Από τη δική του πλευρά, ο βουλευτής Αργολίδας και πρώην υπουργός Περιβάλλοντος και Ενέργειας κ. Γιάννης Μανιάτης, αναφέρθηκε στην ανάγκη να συνεχισθεί και να μην επιβραδυνθεί, όπως χαρακτηριστικά είπε, η έρευνα υδρογονανθράκων στη χώρα μας και προσέθεσε ότι τα πέντε τελευταία έτη έγινε μία επανάσταση στα θέματα του φυσικού αερίου, το οποίο είναι πολύ υποσχόμενα και για αυτό θα πρέπει να δημιουργηθεί άμεσα ενεργειακό hub στη βόρειο Ελλάδα, καθώς οι συνθήκες είναι πιο ώριμες από κάθε άλλη φορά.

Αναφέρθηκε ειδικότερα στην άμεση, πλέον, δυνατότητα υλοποίησης του ελληνοβουλγαρικού αγωγού IGB και τάχθηκε ανεπιφύλακτα υπέρ της αξιοποίησης του LNG, για να προσθέσει ότι η ΔΕΠΑ είναι σε στενή συνεργασία με αμερικανική εταιρεία που δραστηριοποιείται στο LNG και έχει μία πολύ καλή ευκαιρία να αξιοποιήσει τις εξελίξεις στο μέτωπο των τιμών, με την υποχώρηση που σημειώνουν στις ασιατικές αγορές. Τέλος, σχολιάζοντας τα σενάρια επιβολής τελών κυκλοφορίας στα αντιρρυπαντικής τεχνολογίας οχήματα, είπε κάτι τέτοιο θα ήταν αδιανόητο. Σχετικά με την αεριοκίνηση, υπογράμμισε ότι τα οχήματα καύσης φυσικού αερίου, με βάση και την προσωπική του εμπειρία, είναι τα πιο ασφαλή και οικονομικά της αγοράς.

Τα Έργα Κοινού Ενδιαφέροντος
Από την πλευρά του, ο Γενικός Διευθυντής Στρατηγικών Επενδύσεων του υπουργείου Οικονομίας, κ. Νικόλαος Αγαλιώτης, αναφέρθηκε στα Έργα Κοινού Ενδιαφέροντος (PCI), στον κλάδο του φυσικού αερίου. Ο κ. Αγαλιώτης, ο οποίος βρέθηκε αυτές τις ημέρες στις Βρυξέλλες, ανέφερε ότι ο κατάλογος των έργων για την επόμενη διετία εγκρίθηκε την Τρίτη και περιλαμβάνει:
  • Τον ελληνοβουλγαρικό αγωγό IGB. Ο κ. Αγαλιώτης υπενθύμισε ότι έχουν δύο συναντήσεις για το έργο και υπάρχουν συγκεκριμένα χρονοδιαγράμματα. Η επόμενη συνάντηση των δύο πλευρών, προσέθεσε, θα γίνει στις 13 Νοεμβρίου, στις Βρυξέλλες.
  • Το νέο σταθμό LNG από την ΔΕΠΑ και την Gastrade στην Αλεξανδρούπολη. Αξίζει να σημειωθεί ότι, όπως είπε ο κ. Αγαλιώτης, υπάρχει συμφωνία των δύο εταιρειών να προχωρήσει το συγκεκριμένο έργο, καθώς είναι πιο προχωρημένο σε ό,τι αφορά την αδειοδότηση. Το επόμενο διάστημα αναμένεται να υπογραφεί και το σχετικό Μνημόνιο Κατανόησης (MoU).
Ο κ. Αγαλιώτης σημείωσε ακόμα ότι στο σχήμα ενδέχεται να εισέλθουν και άλλοι επενδυτές, χωρίς να αναφέρει περισσότερες λεπτομέρειες.
  • Τον Σταθμό Συμπίεσης Φυσικού Αερίου του ΔΕΣΦΑ
  • Τον ΤΑΡ
  • Τον Poseidon και ειδικότερα το κομμάτι Ιταλία- Ελλάδα
  • Τον East Med
  • To τμήμα του Tesla που αφορά τη χώρα μας. Όπως είπε, αυτό το τμήμα εντάχθηκε την τελευταία στιγμή, δεδομένου του ενδιαφέροντος που υπάρχει για το έργο.
«Βραχνάς» για τη βιομηχανία το υψηλό κόστος του ΦΑ
Από την πλευρά του, ο κ. Κολαΐτης, αναφερόμενος και σε σχετική μελέτη του ΙΟΒΕ, σημείωσε ότι στην Ελλάδα έχουμε από τις υψηλότερες τιμές ΦΑ στην ΕΕ, ενώ το 40% του κόστους αποτελείται από τις χρεώσεις αγωγών, τους φόρους και τα τέλη. Επίσης, ο Ειδικός Φόρος Κατανάλωσης είναι ένας από τους υψηλότερους στην ΕΕ συντελεστές για θερμική επιχειρηματική χρήση.

LNG: «Καύσιμο» για την ενίσχυση της ανταγωνιστικότητας στη ναυτιλία
Η «πράσινη» ναυτιλία, οι υποδομές για το Υγροποιημένο Φυσικό Αέριο (LNG), το θεσμικό πλαίσιο, οι επενδύσεις, καθώς η ανάπτυξης της εφοδιαστικής αλυσίδας LNG - CNG στα νησιά και την ηπειρωτική χώρα, είναι τα τα κύρια θέματα της δεύτερης ημέρας του συνεδρίου «ΦΥΣΙΚΟ ΑΕΡΙΟ ΚΑΙ ΑΝΑΠΤΥΞΗ» που πραγματοποιείται στο ξενοδοχείο Divani Caravel, από την επενδυτική πρωτοβουλία Α-Energy Investments.

Στις εισαγωγικές τοποθετήσεις, ο Υποναύαρχος του Λιμενικού Σώματος, εκπρόσωπος του Υπουργείου Ναυτιλίας, κ. Δημήτρης Μπαρκάτσας, διεμήνυσε ότι η Ελλάδα στηρίζει τη χρήση του LNG στις θαλάσσιες μεταφορές ως εναλλακτικού καυσίμου και υπογράμμισε ότι υφίσταται επείγουσα ανάγκη για τη βελτίωση των υποδομών των λιμανιών.

«Πράσινη» Ναυτιλία, LNG και Ανταγωνιστικότητα
Θέμα του πρώτου πάνελ του Συνεδρίου ήταν το «Πράσινη Ναυτιλία, LNG και Ανταγωνιστικότητα». Αρχικά, τον λόγο έλαβε ο Διευθυντής Στρατηγικής και Εταιρικής Ανάπτυξης της ΔΕΠΑ κ. Γιώργος Πολυχρονίου. Ο κ. Πολυχρονίου, υπογράμμισε ότι οι δυνατότητες ανάπτυξης της αγοράς μικρής κλίμακας Υγροποιημένου Φυσικού Αερίου (small scale LNG) στην Ελλάδα είναι μεγάλες και προσέθεσε ότι για αυτό το λόγο η ΔΕΠΑ το έχει εντάξει στο επιχειρησιακό της σχέδιο για χρήσεις άμεσα εφαρμόσιμες, στην τροφοδοσία περιοχών εκτός δικτύου, όπως είναι τα νησιά και η Δυτική Ελλάδα. 

Το συνέδριο «ΦΥΣΙΚΟ ΑΕΡΙΟ ΚΑΙ ΑΝΑΠΤΥΞΗ» οργανώνεται με τη συνεργασία της Eυρωπαϊκής Επιτροπής (Αντιπροσωπεία στην Ελλάδα και DG Εnergy), τη συμμετοχή του υπουργείου Περιβάλλοντος και Ενέργειας και των συναρμόδιων υπουργείων, δημόσιων φορέων, του ιδιωτικού τομέα, της Αυτοδιοίκησης και της αγοράς (επιχειρηματικοί-βιομηχανικοί, ναυτιλιακοί φορείς κλπ). Επιστημονικός εταίρος του συνεδρίου είναι το ευρωπαϊκό πρόγραμμα ΑrchipelagoLNG.

 

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΑΚΟΜΗ