«STOP» στη φορολόγηση της αεριοκίνησης
Διαβάστηκε από 1967 αναγνώστες -
Αδιανόητη η φορολόγηση της αντιρρυπαντικής τεχνολογίας των αυτοκινήτων, να κάνει πίσω η κυβέρνηση, ζήτησαν οι εκπρόσωποι της αγοράς κατά τη διάρκεια των εργασιών του συνεδρίου «Φυσικό Αέριο και Ανάπτυξη» .
Ένα μεγάλο «όχι» στα σενάρια περί επιβολής τελών κυκλοφορίας στα αυτοκίνητα αντιρρυπαντικής τεχνολογίας και ειδικότερα στα οχήματα καύσης φυσικού αερίου, είπαν οι εκλεκτοί εκπρόσωποι του χώρου του αυτοκινήτου και της αεριοκίνησης κατά τη διάρκεια των εργασιών του διήμερου αναπτυξιακού φόρουμ της επιχειρηματικής πρωτοβουλίας A-ENERGY INVESTMENTS, με θέμα «ΦΥΣΙΚΟ ΑΕΡΙΟ ΚΑΙ ΑΝΑΠΤΥΞΗ» που ολοκληρώθηκε προχθές βράδυ στο ξενοδοχείο Divani Caravel.
Στο σχετικό πάνελ για την αεριοκίνηση, η αγωνία των παραγόντων της αγοράς σχετικά με τα σενάρια φορολογικής επιβάρυνσης της χρήσης του φυσικού αερίου στην αυτοκίνηση ήταν έκδηλη και μάλιστα σε μία περίοδο , κατά την οποία, όπως φάνηκε και από την υψηλή συμμετοχή, υπάρχουν θετικές προοπτικές για την αεριοκίνηση και στη χώρα μας.
Γιάννης Μανιάτης: Αδιανόητη η φορολόγηση της αντιρρυπαντικής τεχνολογίας…
Ο βουλευτής Αργολίδας της Δημοκρατικής Συμπαράταξης και επί σειρά ετών υπουργός Περιβάλλοντος και Ενέργειας, κ. Γιάννης Μανιάτης, ήταν ιδιαίτερα καυστικός κατά την τοποθέτησή του. Όπως επισήμανε, τα όσα γίνονται διεθνώς τα τελευταία χρόνια στην ενέργεια και ειδικότερα στο ΦΑ, αποτελούν μία οικονομική επανάσταση με το ΦΑ να είναι πραγματικός σύμμαχος του πολίτη και της ανάπτυξης.
Σε αυτό πλαίσιο, υπογράμμισε, η ενέργεια θα πρέπει να πάψει να αντιμετωπίζεται από τις κυβερνήσεις ως φοροεισπρακτικός μηχανισμός, καθώς οφείλουν να συνειδητοποιήσουν ότι, αν θέλουμε ένα φθηνό ενεργειακό προϊόν, μοναδικός ρεαλιστικός σύμμαχος είναι το ΦΑ. Σχολιάζοντας τα σενάρια για τη φορολογική επιβάρυνση των οχημάτων ΦΑ, προσέθεσε, ότι η επιβολή τελών κυκλοφορίας στα αντιρρυπαντικής τεχνολογίας ΙΧ είναι αδιανόητη και ότι η σημερινή κυβέρνηση δεν θα πρέπει σε καμία περίπτωση να λάβει τέτοιες αποφάσεις.
Διέξοδος για εξοικονόμηση πόρων και μείωση της αέριας ρύπανσης
Τόσο ο κ. Μανιάτης, όσο και οι συμμετέχοντες εκπρόσωποι των Δήμων, της αυτοκινητοβιομηχανίας, εξειδικευμένων συνεργείων και του εκπαιδευτικού χώρου, τόνισαν ότι η Πολιτεία θα πρέπει, όχι απλώς να μην επιβαρύνει, αλλά αντίθετα να χορηγήσει κίνητρα μέσω του νέου ΕΣΠΑ, ώστε να ενθαρρύνει τους ιδιώτες και τις επιχειρήσεις να αυξήσουν τη χρήση των «πράσινων» οχημάτων, προς όφελος της ελληνικής οικονομίας, της επιχειρηματικότητας και της προστασίας του περιβάλλοντος. Ιδιαίτερα στην τοπική αυτοδιοίκηση, όπως προέκυψε από τις πρωτότυπες παρουσιάσεις των δήμων, η χρήση του φυσικού αερίου, διασφαλίζει επιπλέον και σημαντική εξοικονόμηση πόρων.
Σημεία-κλειδιά το θεσμικό πλαίσιο, η καθιέρωση προτύπων και η εκπαίδευση
Πέρα από τα προτεινόμενα κίνητρα, όπως τα χαμηλά τέλη κυκλοφορίας και ταξινόμησης, αυτό που χρειάζεται για την ανάπτυξη της αγοράς, είναι η βελτίωση του νομοθετικού πλαισίου, η καθιέρωση προτύπων για το CNG, η εκπαίδευση των τεχνιτών και ασφαλώς τα σημεία πώλησης. Αναφερόμενος στα παραπάνω θέματα, ο κ. Στέφανος Οικονομίδης από τη Διεύθυνση Στρατηγικής της ΔΕΠΑ (FISIKON), παρουσίασε τις πρόσφατες εξελίξεις στο επιχειρηματικό σχέδιο της ΔΕΠΑ, το οποίο περιλαμβάνει την κατασκευή και λειτουργία δικτύου πρατηρίων CNG, καθώς και τη δημιουργία στόλου οχημάτων.
Σε ότι αφορά τα πρατήρια, ανέφερε ότι θα ανέλθουν σε 16 συνολικά σε όλη τη χώρα. Στην Αθήνα είναι υπό κατασκευή αυτή την περίοδο πρατήρια σε Ρέντη και Ανω Λιόσια, ενώ σε στάδιο της αδειοδότησης βρίσκονται τα πρατήρια σε Παιανία, ¶λιμο, Ηλιούπολη, Ασπρόπυργο και Πειραιά. Εκτός Αττικής, αυτή την περίοδο είναι υπό κατασκευή πρατήριο στη Λαμία.
Ο Σύμβουλος Στρατηγικής της ΔΕΠΑ, κ. Γιώργος Χατζόπουλος, σημείωσε ότι η ευρωπαϊκή πολιτική βιώσιμης ανάπτυξης στον τομέα των μεταφορών περιλαμβάνει τη χρήση νέων εναλλακτικών καυσίμων, φιλικών προς το περιβάλλον όπως το ΦΑ. Αναφέρθηκε ειδικότερα στην κοινοτική Οδηγία 2009/28/ΕΚ, η οποία θέτει τον στόχο του 10% για τις Ανανεώσιμες Πηγές Ενέργειας σαν καύσιμο κίνησης, καθώς και στην Οδηγία 2014/94/ΕΕ και ειδικότερα στο άρθρο 6 που θέτει τον στόχο για έναν ικανό αριθμό σημείων πώλησης CNG - LNG στα βαρέα επαγγελματικά οχήματα ως τα τέλη του 2025 και αντίστοιχα ως τα τέλη του 2020 για τα ΙΧ και τα επαγγελματικά οχήματα σε ότι αφορά τα σημεία διάθεσης CNG. Στο ελληνικό εξάλλου θεσμικό πλαίσιο για την αεριοκίνηση, αναφέρθηκε ο πρώην υφυπουργός Μεταφορών κ. Μιχάλης Παπαδόπουλος, καθώς τον είχε απασχολήσει ιδιαίτερα κατά τη διάρκεια της θητείας του στο συγκεκριμένο υπουργείο. Όπως χαρακτηριστικά ανέφερε ο κ. Παπαδόπουλος « η αρχή είναι το ήμισυ του παντός» και προέβλεψε σημαντική ανάπτυξη της αεριοκίνησης τα επόμενα χρόνια, ακολουθώντας τις ευρωπαϊκές τάσεις.
Ο διαγωνισμός της ΔΕΠΑ για τα συνεργεία και τα κριτήρια αξιολόγησης
Στον διαγωνισμό που τρέχει αυτές τις μέρες με αντικείμενο τη δημιουργία δικτύου, συνεργαζόμενων με τη ΔΕΠΑ, συνεργείων για τη μετατροπή οχημάτων σε CNG, αναφέρθηκε ο Σύμβουλος Στρατηγικής της ΔΕΠΑ κ. Λουκάς Μαστοράκης. Η ΔΕΠΑ, μέσω της TUV Austria Hellas, έχει απευθύνει αναλυτική πρόσκληση εκδήλωσης ενδιαφέροντος για συμμετοχή σε δίκτυο ανεξαρτήτων πιστοποιημένων συνεργείων μετατροπής οχημάτων με συστήματα CNG, στα οποία θα μπορεί να απευθύνεται ο δυνητικός καταναλωτής για να λαμβάνει κάθε πληροφορία σχετική με τη μετατροπή βενζινοκίνητων ή/και πετρελαιοκίνητων οχημάτων, σε οχήματα που κινούνται με φυσικό αέριο (CNG).
Στα συνεργεία αυτά θα μπορεί επίσης να διενεργεί τις απαραίτητες εργασίες για την μελέτη ή και μετατροπή του οχήματος του, την προμήθεια ειδικού εξοπλισμού με τον οποίο καθίσταται δυνατή η χρησιμοποίηση πεπιεσμένου φυσικού αερίου (CNG) για την κίνηση των οχημάτων, τη ρύθμισή τους, τη συντήρησή τους κλπ., με ενδεχόμενη προοπτική επιδότησης συγκεκριμένων δράσεων σχετικών με το CNG.
Η υποβολή των αιτήσεων ολοκληρώθηκε στις 30 Οκτωβρίου. Μετά την κατάθεση των φακέλων θα ακολουθήσει έλεγχος και αξιολόγηση τους από αρμόδια επιτροπή και η προτεραιότητα θα δοθεί στους υποψήφιους που καλύπτουν τις περισσότερες από τις προαιρετικές απαιτήσεις. Σημαντικά κριτήρια, είναι επίσης η θέση του συνεργείου, η διαρρύθμιση και η ύπαρξη χώρου στάθμευσης των πελατών.
Διαδημοτικός Σύνδεσμος για την Βιώσιμη Ανάπτυξη: Οικονομία καυσίμου έως 20%, μείωση καυσαερίων έως 80% και μείωση του θορύβου κατά 40% από χρήση CNG στους στόλους
Τον ειδικό ρόλο της Τοπικής Αυτοδιοίκησης για την ανάπτυξη της χρήσης του ΦΑ στην αυτοκίνηση και ειδικότερα στα βαρέα οχήματα των Δήμων, εν όψει μάλιστα και του νέου ΕΣΠΑ, παρουσίασε ο Γενικός Διευθυντής του Διαδημοτικού Συνδέσμου για την Βιώσιμη Ανάπτυξη (ΣΒΑΠ) και πρόεδρος της Ένωσης Δημάρχων Αττικής, κ. Παύλος Καμάρας.
Ο ΣΒΑΠ περιλαμβάνει τους Οργανισμούς Τοπικής Αυτοδιοίκησης του βόρειου και του βορειοανατολικού τομέα της Περιφέρειας Αττικής, όπου ζουν περισσότερο από 1 εκατομμύρια άτομα. Ο κ. Καμάρας παρουσίασε τα συμπεράσματα έρευνας του ΣΒΑΠ για την σκοπιμότητα της ανάπτυξης της χρήσης του ΦΑ στα οχήματα των δήμων. Οι ΟΤΑ που είναι μέλη του Συνδέσμου έχουν συνολικά 773 οχήματα, με μέση ηλικία 12 έτη, Μόνο το 3% του στόλου αυτού χρησιμοποιεί ως καύσιμο και το ΦΑ. Σύμφωνα με την έρευνα, η μετατροπή των οχημάτων ντίζελ σε χρήση CNG θα οδηγήσει σε οικονομία καυσίμου έως 20%, μείωση των καυσαερίων έως 80% και μείωση του θορύβου κατά 40%.
Όπως προκύπτει από την έρευνα, η έστω και μερική μετατροπή αυτού του στόλου σε χρήση CNG θα μπορούσε να επιφέρει σημαντική εξοικονόμηση δημοτικών πόρων και μείωση της αέριας ρύπανσης. Η πλέον κατάλληλη στρατηγική εκτιμάται ότι είναι η επιλογή ορισμένων τύπων οχημάτων, όπως απορριμματοφόρα, φορτηγά, λεωφορεία και επιβατικά, και εν συνεχεία η εφαρμογή σε αυτά μίας ή δύο μεθόδων μετατροπής τους σε καύση ΦΑ.
Volvo: Με σημαντικά πλεονεκτήματα τα νέα επαγγελματικά οχήματα ΦΑ
Στη συνέχεια, μίλησε ο Εμπορικός Διευθυντής για τα Επαγγελματικά Οχήματα. Κινητήρες και Μηχανήματα Έργων Volvo του Ομίλου Σαρακάκη, κ. Φίλιππος Μενάγιας, Ο κ. Μενάγιας παρουσίασε εκτενώς τη νέα σειρά φορτηγών της Volvo, που περιλαμβάνει μία ολοκληρωμένη γκάμα από νέους τύπους φορτηγών (Volvo FH - φορτηγό της χρονιάς το 2014 για όλη την Ευρώπη, Volvo FM, Volvo FMX, Volvo FE και Volvo FL).
Όπως επισήμανε, αυτά τα οχήματα έχουν σημαντικά πλεονεκτήματα, καθώς τόσο η ρύπανση όσο και ο θόρυβος είναι μειωμένοι, οι ανάγκες συντήρησης είναι μικρότερες, το κόστος των καυσίμων χαμηλότερο, ενώ έχουν παρόμοια απόδοση με τα ντιζελοκίνητα. Για να προσθέσει ότι ολόκληρη η γκάμα διακρίνεται για την καινοτομία στον σχεδιασμό και την ασφάλεια.
Η ταξινόμηση του πρώτου μετασκευασμένου οχήματος CNG στην Ελλάδα
Στην μετασκευή diesel dual fuel και στις υποδομές εσωτερικού ανεφοδιασμού, αναφέρθηκε κατά την παρέμβασή του ο Τεχνικός Διευθυντής της Natural Gas Technologies ΙΚΕ, κ. Γιώργος Αμπατσίδης. Η NGT, ταξινόμησε το πρώτο μετασκευασμένο όχημα CNG στην Ελλάδα, τον περασμένο Φεβρουάριο και τα αποτελέσματα έδειξαν ότι ανήλθε σε 40% η μείωση του κόστους χρήσης, ενώ μειώθηκαν κατά 20% η εκπομπή διοξειδίου του άνθρακα και 80% των μικροσωματίδιων. Η συγκεκριμένη εταιρεία είναι η πρώτη ελληνική εταιρεία με εξειδίκευση στην τεχνολογία του CNG και τον ανεφοδιασμό του, ενώ προσφέρει υπηρεσίες turn-key για την κατασκευή σταθμών ανεφοδιασμού και πακέτα all inclusive για τη μετατροπή μέρους ή του συνόλου ενός στόλου οχημάτων.
Η εξοικονόμηση στα ελαφρά και στα βαρέα τύπου οχήματα
Ο Διευθυντής της Polargas (μέλος Ομίλου ENIMEX) κ. Γιάννης Μαχαιρόπουλος, αναφέρθηκε από τη δική του πλευρά στις τεχνικές εφαρμογές και τις προτεινόμενες λύσεις μετατροπής οχημάτων ντίζελ σε dual fuel (διπλού καυσίμου), με μίγμα πετρελαίου - φυσικού αερίου. Ένα σαφές πλεονέκτημα, σημείωσε, είναι το γεγονός πως είναι αντιστρέψιμη η μετατροπή αυτών των οχημάτων, με οικονομία στα καύσιμα και μείωση των ρύπων. Από τις εφαρμογές έχει προκύψει ότι στα ελαφρά τύπου οχήματα η εξοικονόμηση ανέρχεται σε 20,90%, στα μεσαία σε 20,88% και στα βαρέα σε 15,20%.
Η εκπαίδευση των τεχνιτών εγκαταστατών και των ελεγκτών των ΚΤΕΟ
Στην ανάγκη βελτίωσης της εκπαίδευσης των τεχνιτών αερίων καυσίμων, με κατάρτιση νέων ολοκληρωμένων προγραμμάτων, αξιολόγηση και πιστοποίηση από τον αρμόδιο φορέα (ΕΟΠΠΕΠ) και ενίσχυση των προγραμμάτων Τεχνικής Επαγγελματικής Εκπαίδευσης, αναφέρθηκε τέλος ο κ. Γιώργος Καπετανάκης από το Ινστιτούτο Διαρκούς Επιμόρφωσης Επιχειρήσεων Αυτοκινήτου (ΙΔΕΕΑ) και την εφημερίδα «Το Συνεργείο του Αυτοκινήτου».
Το Ινστιτούτο μέσα στα 24 χρόνια της δυναμικής της παρουσίας στην ελληνική αγορά με ολοκληρωμένες υπηρεσίες εκπαίδευσης, αξιολόγησης, καθώς και στήριξης επιχειρήσεων και δικτύων έχει εκπαιδεύσει 50 τεχνίτες υγραερίου και 600 τεχνίτες αερίων καυσίμων. Όπως όμως τόνισε ο κ. Καπετανάκης, υφίστανται ακόμα εκκρεμότητες σε ότι αφορά το νομοθετικό πλαίσιο για την εκπαίδευση των τεχνιτών εγκαταστατών και των ελεγκτών των ΚΤΕΟ στον έλεγχο οχημάτων διπλού καυσίμου. Συνεπώς, προσέθεσε, χρειάζεται η βελτίωση της εκπαίδευσης των τεχνιτών αερίων καυσίμων, με κατάρτιση νέων ολοκληρωμένων προγραμμάτων, αξιολόγηση και πιστοποίηση από τον αρμόδιο φορέα (ΕΟΠΠΕΠ) και ενίσχυση των προγραμμάτων Τεχνικής Επαγγελματικής Εκπαίδευσης.
Σημειώνεται ότι το συνέδριο «ΦΥΣΙΚΟ ΑΕΡΙΟ ΚΑΙ ΑΝΑΠΤΥΞΗ» οργανώθηκε με τη συνεργασία της Eυρωπαϊκής Επιτροπής (Αντιπροσωπεία στην Ελλάδα και DG Εnergy), τη συμμετοχή των συναρμόδιων υπουργείων, δημόσιων φορέων, του ιδιωτικού τομέα, της Αυτοδιοίκησης και της αγοράς (επιχειρηματικοί-βιομηχανικοί, ναυτιλιακοί φορείς κλπ). Επιστημονικός εταίρος του συνεδρίου ήταν το ευρωπαϊκό πρόγραμμα Αrchipelago LNG και σύντομα θα δημοσιοποιηθούν τα συμπεράσματα των διήμερων εργασιών ενόψει της δημιουργίας ενός νέου τοπίου στην αγορά φυσικού αερίου.
Χορηγοί του συνεδρίου ήταν η FΙSIKON, η ΔΕΠΑ, η Εταιρεία Παροχής Αερίου Αττικής (ΕΠΑ ΑΤΤΙΚΗΣ), οι Εταιρείες Παροχής Αερίου Θεσσαλίας και Θεσσαλονίκης και υποστηρικτής ο Νηογνώμων DNV-GL. Ανάμεσα στους χορηγούς επικοινωνίας ήταν : Το περιοδικό «Ενέργεια και Οικονομία»,τα portals energyin.gr, ypodomes.gr, aftodioikisi.gr, mywaypress.gr, B2Green.gr, η Action Global Communication, οι εφημερίδες “Το Συνεργείο”, “Χρηματιστήριο” και πολλοί άλλοι.