GSTC: Οδηγός στην αειφορία

Διαβάστηκε από 1231 αναγνώστες -

Το Παγκόσμιο Συμβούλιο Αειφόρου Τουρισμού λειτουργεί ως φάρος μετάδοσης των αειφόρων πρακτικών του τουρισμού.

 
O Αειφόρος Τουρισμός παρουσιάζει παγκόσμια ραγδαία ανάπτυξη τα τελευταία 7 χρόνια. Οι απαιτήσεις των καταναλωτών αυξάνουν, οι προμηθευτές της ταξιδιωτικής βιομηχανίας αναπτύσσουν νέα «πράσινα» προγράμματα και οι κυβερνήσεις εφαρμόζουν νέες πολιτικές για την ενθάρρυνση αειφόρων πρακτικών στον τουριστικό κλάδο. Αλλά τι πραγματικά σημαίνει ο όρος «αειφόρος» τουρισμός; Πώς μπορεί να μετρηθεί και να παρουσιαστεί αξιόπιστα, ώστε να οικοδομηθεί η καταναλωτική εμπιστοσύνη, να προωθηθεί η αποτελεσματικότητα και να καταπολεμηθούν οι ψευδείς ισχυρισμοί;

Τις απαντήσεις ήρθε να δώσει, με την ίδρυση του το 2010, το Παγκόσμιο Συμβούλιο Αειφόρου Τουρισμού (GSTC), ως ο αναγνωρισμένος, από το σύστημα των Ηνωμένων Εθνών και τους Διεθνείς Εμπειρογνώμονες Αειφόρου Τουρισμού, κάτοχος/διαχειριστής των προτύπων αναφοράς για την αειφορία των ταξιδιών και του τουρισμού. Το GSTC είναι ανεξάρτητος και ουδέτερος οργανισμός, που έχει στόχο την αύξηση και μετάδοση της γνώσης των αειφόρων πρακτικών του τουρισμού μεταξύ δημόσιων και ιδιωτικών μερών. Αποτελείται από καταρτισμένους εμπειρογνώμονες στον τομέα του αειφόρου τουρισμού και υποστηρίζεται από οργανώσεις και άτομα που διασφαλίζουν την διαθεσιμότητα σημαντικών και έγκυρων προτύπων σε παγκόσμιο επίπεδο για την αειφορία των ταξιδιών και του τουρισμού.

Τα κριτήρια δράσης του GSTC
Στο επίκεντρο της δράσης του GSTC είναι τα κριτήρια βιωσιμότητας. Υπάρχουν δύο ομάδες κριτηρίων του GSTC:
  • Κριτήρια Προορισμού (GSTC-D) 
  • Κριτήρια Ξενοδοχείων και Τουριστικών Πρακτόρων (GSTC-H & ΝΑ). 
Αυτές είναι οι βασικές αρχές και οι ελάχιστες απαιτήσεις που κάθε επιχείρηση τουριστικού προορισμού θα πρέπει να φιλοδοξεί να ικανοποιεί, διασφαλίζοντας παράλληλα ότι ο τουριστικός προορισμός πληροί τις δυνατότητές της ως εργαλείο για τη αειφορία και τη μείωση της φτώχειας. Μέσα από την δημιουργία των κριτηρίων του GSTC για τα Ξενοδοχεία, τους Τουριστικούς Πράκτορες και τους Τουριστικούς Προορισμούς, στοχεύουμε σε μια κοινή κατανόηση του αειφόρου τουρισμού. 

Τα κριτήρια αυτά είναι απαραίτητα για την ευαισθητοποίηση, τις πολιτικές και τις δράσεις, ενώ οργανώνονται σε τέσσερις βασικές θεματικές ενότητες: • αποτελεσματικός σχεδιασμός αειφορίας, • μεγιστοποίηση κοινωνικών και οικονομικών οφελών – ωφελειών για την τοπική κοινωνία, • ενίσχυση πολιτιστικής κληρονομιάς και • μείωση των αρνητικών επιπτώσεων στο περιβάλλον. 

Παρά το γεγονός ότι αρχικά τα κριτήρια προορίζονται για χρήση από τους κλάδους της διαμονής και της τουριστικής πρακτόρευσης, έχουν εφαρμογή στο σύνολο της τουριστικής βιομηχανίας. Ταυτόχρονα, τονίζουν το σημαντικό σημείο ότι η αειφορία πρέπει να αντιμετωπίζεται γενικευμένα, όσον αφορά τόσο τα επαρκή περιβαλλοντικά στοιχεία όσο και τα επαρκή στοιχεία της κοινωνικής ευθύνης!

Χρήσεις των GSTC-H & ΝΑ κριτηρίων
  • Λειτουργούν ως βασικές κατευθυντήριες γραμμές αειφορίας για τις επιχειρήσεις όλων των μεγεθών 
  • Βοηθούν τις επιχειρήσεις να επιλέξουν προγράμματα αειφόρου τουρισμού που εκπληρώνουν και καλύπτουν αυτά τα παγκόσμια κριτήρια 
  • Χρησιμεύουν ως οδηγός στην επιλογή των προμηθευτών και προγραμμάτων αειφόρου τουρισμού 
  • Βοηθούν τους καταναλωτές στον εντοπισμό πραγματικά αειφόρων τουριστικών προγραμμάτων και επιχειρήσεων 
  • Λειτουργούν ως κοινός παρονομαστής για τα μέσα πληροφόρησης στην αναγνώριση παρόχων αειφόρων τουριστικών υπηρεσιών 
  • Υποστηρίζουν την πιστοποίηση και άλλα εθελοντικά προγράμματα στο να διασφαλίζουν ότι τα πρότυπά τους ανταποκρίνονται σε ένα ευρέως αποδεκτό επίπεδο αναφοράς 
  • Προσφέρουν σε κυβερνητικά, μη κυβερνητικά και σε προγράμματα του ιδιωτικού τομέα μία αφετηρία για την ανάπτυξη απαιτήσεων για τον αειφόρο τουρισμό
  • Χρησιμεύουν ως βασικές κατευθυντήριες γραμμές για τους φορείς εκπαίδευσης και κατάρτισης, όπως ξενοδοχειακές σχολές και πανεπιστήμια 
Τα κριτήρια υποδεικνύουν το τί πρέπει να γίνει και όχι το πώς να γίνει ή κατά πόσο έχει επιτευχθεί ο στόχος και σχεδιάστηκαν ως η έναρξη μίας διαδικασίας που θα καταστήσει την αειφορία, καθιερωμένη πρακτική για όλες τις μορφές του τουρισμού. Τέλος, έχουν σχεδιαστεί εκπαιδευτικά προγράμματα που ενσωματώνουν τα κριτήρια σε πρακτικές αειφορίας, και άρα βοηθούν τα ενδιαφερομένα μέρη να ενημερωθούν, να σχεδιάσουν και να δράσουν!

Aρθρο του Δρ Ιωάννη Παππά, Εθνικού Αντιπροσώπου του GSTC
consil για την Ελλάδα, www.gstcouncil.org



 

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΑΚΟΜΗ