Το νέο ΕΣΠΑ για Περιβάλλον και Αειφόρο Ανάπτυξη

Διαβάστηκε από 3165 αναγνώστες -

Το πλάνο για το Επιχειρησιακό Πρόγραμμα Υποδομές Μεταφορών, Περιβάλλον και Αειφόρος Ανάπτυξη 2014 – 2020, ανέλυσε ο υπουργός ΥΠΕΝ, Γιάννης Τσιρώνης.

 
Κοινή συνέντευξη τύπου με θέμα την δημοσίευση προσκλήσεων συνολικού προϋπολογισμού 500 εκατομμυρίων ευρώ στο πλαίσιο του Επιχειρησιακού Προγράμματος Υποδομές Μεταφορών, Περιβάλλον και Αειφόρος Ανάπτυξη 2014 – 2020, παραχώρησαν, πρόσφατα, στο Υπουργείο Οικονομικών ο Γιώργος Σταθάκης, Υπουργός Οικονομίας, Ανάπτυξης και Τουρισμού, ο Αλέξης Χαρίτσης, Υφυπουργός Δημοσίων Επενδύσεων και ΕΣΠΑ και ο Αν. Υπουργός Περιβάλλοντος και Ενέργειας, Γιάννης Τσιρώνης.

Ακολουθεί αναλυτικά η τοποθέτηση του Αναπληρωτή Υπουργού Περιβάλλοντος, κ. Γιάννη Τσιρώνη:

«Καλησπέρα σας. Θα θυμίσω μια φράση που είχε πει ο Επίτροπος Βέλα και είναι πλέον η κατεύθυνση που κινείται η παγκόσμια οικονομία και η ευρωπαϊκή οικονομία, έχει πει ότι το περιβάλλον, η προστασία του περιβάλλοντος δεν είναι κόστος, είναι επένδυση.
Σήμερα και μετά τη συμφωνία του Παρισιού αλλά και μετά την υπογραφή της Νέας Υόρκης, όταν μιλάμε για επιχειρηματικότητα, ένας από τους πρώτους πυλώνες είναι η προστασία του περιβάλλοντος και κυρίως η προσαρμογή στην κλιματική αλλαγή.
¶ρα λοιπόν εδώ πέρα υπάρχει ένα πεδίο δόξης λαμπρό, γιατί η χώρα μας έχει πολύ μεγάλα στρατηγικά πλεονεκτήματα που κοιμούνται. Να αναφέρω ενδεικτικά ότι η Ελλάδα είναι η δεύτερη χώρα σε Natura στην Ευρώπη, είναι μετά την Κροατία και η Ευρώπη υπολογίζει ότι ο τζίρος ο ετήσιος από τη διαχείριση των περιοχών Natura που σημαίνει προστασία, φύλαξη, επισκεψιμότητα, σήματα, προϊόντα ειδικά, ΠΟΠ που παράγονται σε αυτές τις περιοχές, ξεπερνάει τα 200 δισεκατομμύρια το χρόνο. Η Ελλάδα είναι σχεδόν έξω από όλο αυτό τον τεράστιο κύκλο εργασιών.
Και η Ελλάδα είναι μια χώρα η οποία είναι τουριστική, η οποία θα μπορούσε να έχει τεράστιο πεδίο αξιοποίησης. Όταν εδώ βλέπουμε ότι επιτέλους για πρώτη φορά μετά από πάρα πολλά χρόνια το Υπουργείο Ανάπτυξης κάνει δεκτό το αίτημα των φορέων να βάλει αυτά τα 17,5 εκατομμύρια ευρώ στο εθνικό δίκτυο Natura, δεν μπορούμε να το κοιτάμε σαν ένα κόστος, εντάξει να δώσουμε κάτι για την προστασία της χελώνας, όπως ακούω με κακεντρέχεια από πολλούς αδαείς.
Εδώ μιλάμε για τεράστιο κύκλο εργασιών ώστε αυτές οι περιοχές να γίνουν πυλώνας ανάπτυξης και επισκεψιμότητας. Που σε όλη την Ευρώπη, και θα αναφέρω κάτι που είπε και η κυρία Κουντουρά πολύ ορθά πρόσφατα στη Συνέλευση του ΣΕΤΕ, δεν έχουμε πεζοπορικό τουρισμό. Δεν έχουμε ποδηλατικό τουρισμό. Δεν έχουμε ορειβατικό τουρισμό. Σοβαρό ορειβατικό τουρισμό. Δεν έχουμε πιστοποιημένα μονοπάτια. Δεν έχουμε πιστοποιημένες ποδηλατικές διαδρομές. Βαθμού δυσκολίας, βαθμού ασφάλειας. Αυτά όταν ξέρουμε όλοι αυτή τη στιγμή, όλες οι μελέτες λένε ότι ένας τουρίστας αυτής της κατηγορίας αφήνει πολύ περισσότερα χρήματα στη χώρα από ότι ο τουρίστας που έρχεται με το τσάρτερ και αράζει σε μια ξαπλώστρα και φεύγει μέσα σε μια εβδομάδα. Λόγω της φύσης της δραστηριότητας.
Εδώ υπάρχει μια τεράστια δυνατότητα αυτά τα 17,5 εκατομμύρια που δεν είναι κουτσουρεμένα, αυτά που ζήτησαν επιτέλους να αποκτήσουμε αυτό που λέμε ειδικές περιβαλλοντικές μελέτες, προεδρικά διατάγματα και τα διαχειριστικά σχέδια. Χρήματα που έπρεπε ήδη να έχουν δοθεί. Να θυμίσω ότι η Ελλάδα τρώει πρόστιμα επειδή δεν τα έχει αυτά. Αλλά τι άλλο τρώει; Το ότι κανένας σοβαρός επιχειρηματίας δεν τολμάει να πάει σε αυτές τις περιοχές και να επενδύσει γιατί δεν ξέρει τι θα βρει μπροστά του από δασικά, τι θα βρει μπροστά του από απαγορεύσεις, τι θα βρει μπροστά του τα οποία κρίνονται πάντα κατά περίπτωση, γιατί δεν υπάρχει ζωνοποίηση.
Να θυμίσω τον πολύ σοβαρό διάλογο που έχουμε αυτή τη στιγμή για τον Κυπαρισσιακό κόλπο που είναι μία από αυτές τις κατηγορίες. Είναι υπό σύσταση. Εκεί πέρα υπήρχε μια περιβαλλοντική μελέτη, αλλά η συντριπτική πλειονότητα των περιοχών Natura της Ελλάδας δεν έχουν ούτε ειδικές περιβαλλοντικές μελέτες, ούτε προεδρικά διατάγματα. Προεδρικό διάταγμα δεν έχουμε ούτε στον Όλυμπο.
Ένα κρίσιμο ζήτημα στο οποίο θέλω κι εγώ να αναφερθώ, είναι ότι μέλημά μας αυτή τη στιγμή είναι να ρίξουμε τα χρήματα πραγματικά στην ανάπτυξη και όχι σε ένα ποσοστό που πήγαινε παλιά στο λεγόμενο πελατειακό κράτος.
Αναφέρω ένα πολύ χαρακτηριστικό παράδειγμα που μπορεί να είναι και άγνοια. Στο κονδύλι που μιλάμε για τα σκουπίδια έχουμε αυτή τη στιγμή χρήματα για τη διαλογή στη πηγή, για τα πράσινα σημεία. Σε αυτά που κατατέθηκαν πρόσφατα από τις περιφέρειες, είδαμε εκεί πέρα ένα νούμερο, το λέω ενδεικτικά, 240 εκατομμύρια για τα πράσινα σημεία. 350 πράσινα σημεία προέβλεπε αυτά, από ότι είδαμε ήταν περίπου 350 σημεία. Ειλικρινά δεν κάνει 800.000 κάθε πράσινο σημείο. Να το πούμε απλά.
Σχεδιάζουμε έναν οδηγό λοιπόν ώστε όταν θα έρθουν οι αιτήσεις γιΆ αυτές τις χρηματοδοτήσεις, μην πάνε τα λεφτά στο βρόντο. Δεν θα φτιάξουμε πράγματα τα οποία θα γίνουν για να γίνουν και για να πάρουν λεφτά κάποιοι άνθρωποι. Φιλότιμοι είναι οι εργολάβοι. Το θέμα είναι αυτό το πράγμα να φτιαχτεί με το ελάχιστο κόστος και με τη μέγιστη δυνατότητα αποτελέσματος.
Και εκεί πέρα θα είμαστε κέρβεροι. Το λέω πολύ ξεκάθαρα. Δεν θα έρθει το χρήμα για να σπαταληθεί. Αναφέρω ένα άλλο παράδειγμα, όσον αφορά την αναπτυξιακή μορφή αυτών των κονδυλίων. Μέσα στο ΕΣΠΑ είναι ο Ασωπός, η εξυγίανση του Ασωπού με διάφορα προγράμματα και από την περιφέρεια και από το κράτος.
Το θέμα δεν είναι να εξυγιανθεί ο Ασωπός. Δηλαδή να προστατευθεί το περιβάλλον. Είναι φυσικά πρωτίστως αυτό. Το θέμα όμως είναι ότι εάν η περιοχή, η εξυγίανση αυτή ακολουθείται από ένα επιχειρηματικό πάρκο, ή από μια βιομηχανική περιοχή, θα δούμε τη μορφή που θα έχει, και γίνουν αυτές οι υποδομές, οι βιολογικοί καθαρισμοί, η ΧΥΤΕΑ, είναι φανερό ότι αυτό είναι πόλος έλξης για επιχειρήσεις που αυτή τη στιγμή φεύγανε από την περιοχή λόγω αδυναμίας.
Να θυμίσω ότι αυτή τη στιγμή υγιής επιχείρηση στην Ελλάδα, δεν έχει σημασία το όνομα, για τα βιομηχανικά και τα στερεά απόβλητά της τα επικίνδυνα, τα οποία δεν μπορεί να τα εναποθέσει εδώ στην Ελλάδα, πληρώνει 400 ευρώ τον τόνο, χωρίς τα μεταφορικά στην Πορτογαλία, γιατί η Ελλάδα δεν έχει ΧΥΤΕΑ και τρώει και πρόστιμα επειδή δεν έχει ΧΥΤΕΑ. Εμείς χωροθετούμε τους ΧΥΤΕΑ, το λέω αυτή τη στιγμή, γιατί είναι κονδύλια του περιβάλλοντος. Και για να κλείσω και μην κουράσω άλλο γιατί προτιμώ να πάμε σε ερωτήσεις, θα αναφέρω σε ένα άλλο κονδύλι το οποίο αναφέρθηκε ήδη από τον κ. Χαρίτση στην κοινωνική οικονομία. Η κοινωνική οικονομία είναι άρρηκτα δεμένη και με το περιβάλλον.
Να θυμίσω ότι εμείς αυτή τη στιγμή βασικός πυλώνας του ΕΣΔΝΑ για τη διαλογή στην πηγή και για την εκπαίδευση γιΆ αυτά τα Κέντρα Ανακύκλωσης Εκπαίδευσης Διαλογής στην Πηγή, που λέμε, εκεί πέρα στηριζόμαστε στην κοινωνική οικονομία. Στηριζόμαστε πρωτίστως στους δήμους και στο προσωπικό των δήμων, αλλά και στην κοινωνική οικονομία, που θα δράσει πολλαπλασιαστικά γιατί εκεί υπολογίζουμε 16.000 νέες θέσεις εργασίας, οι οποίες μπορεί στην αρχή να ξεκινήσουν με αυτά τα προγράμματα, αλλά οι οποίες στη συνέχεια θα είναι αυτοχρηματοδοτούμενες.
Θα ζούνε οι άνθρωποι από αυτό. Δεν θα χρειάζεται δηλαδή να τους ξαναταΐσει ποτέ ξανά το ΕΣΠΑ, γιατί θα μπούνε μέσα σε αυτόν τον πυλώνα τον τεράστιο που λέγεται κυκλική οικονομία και είναι πρώτη προτεραιότητα στην Ευρωπαϊκή Ένωση. Δεν θέλω να κουράσω άλλο με νούμερα. Νομίζω ότι την κατεύθυνση τη δώσαμε».

 

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΑΚΟΜΗ