Σύμφωνο συνεργασίας για την ανάπλαση της Πανεπιστημίου

Διαβάστηκε από 1580 αναγνώστες -

Σύμφωνο συνεργασίας για τη χρηματοδότηση ανάπλασης της οδού Πανεπιστημίου, υπέγραψαν σήμερα ο Υπουργός Αναπληρωτής ΠΕΚΑ, Σταύρος Καλαφάτης, και ο Περιφερειάρχης Αττικής Γιάννης Σγουρός.

 

Αντικείμενο της συμφωνίας είναι η χρηματοδότηση του  Έργου «Ανάπλαση της Πανεπιστημίου και επέκταση του τραμ με τις συναφείς κυκλοφοριακές ρυθμίσεις  στο πλαίσιο της Ανασυγκρότησης του κέντρου της Αθήνας με άξονα την οδό Πανεπιστημίου», προϋπολογισμού ύψους 78.500.000 Ευρώ. Το Έργο αυτό περιλαμβάνει μια σειρά από βιοκλιματικές και κυκλοφοριακές επεμβάσεις σε μια αστική περιοχή που παρουσιάζει σημαντικό κλιματικό πρόβλημα, και εντάσσει στους κεντρικούς στόχους, την αναβάθμιση της ποιότητας ζωής, την επιβράδυνση και αναστροφή της αστικής κλιματικής μεταβολής και τη βελτίωση των οικονομικών και κοινωνικών παραμέτρων που σχετίζονται με αυτή.

Κατά την υπογραφή της συμφωνίας, ο Υπουργός Αναπληρωτής ΠΕΚΑ, Σταύρος Καλαφάτης, δήλωσε:

«Το Υπουργείο Περιβάλλοντος, Ενέργειας και Κλιματικής Αλλαγής και η Περιφέρεια Αττικής δεσμευόμαστε σήμερα να χρηματοδοτήσουμε με εβδομηνταοκτώμιση εκατομμύρια ευρώ, με συγκεκριμένο τρόπο, την ανάπλαση της οδού Πανεπιστημίου και την επέκταση του Τραμ από το Σύνταγμα μέχρι τη Λεωφόρο Αλεξάνδρας.

Με το συνδυασμό των παρεμβάσεων που χρηματοδοτούμε στοχεύουμε να αναβαθμίσουμε λειτουργικά και αρχιτεκτονικά το δημόσιο χώρο της πόλης. Αναδεικνύουμε την Ελληνική Πολιτιστική Κληρονομιά, αποδίδοντας την πρέπουσα αξία στα εμβληματικά διατηρητέα κτίρια και μνημεία, με την οργάνωση του δημόσιου χώρου. Διαμορφώνουμε τις προϋποθέσεις για περιβαλλοντική αναβάθμιση του κέντρου τόσο για τους πολίτες όσο και για τους επισκέπτες. Δίνουμε ένα καλό παράδειγμα αποτελεσματικής διαχείρισης υδάτινων πόρων στις αστικές ζώνες, με συλλογή και επανάχρηση του βρόχινου νερού. Επενδύουμε σε βιοκλιματικές επεμβάσεις  με υλικά φιλικά προς το περιβάλλον, με δενδροφυτεύσεις και χώρους πρασίνου, με συστήματα ηλιοπροστασίας, ώστε να βελτιώσουμε το μικροκλίμα της περιοχής. Ενισχύουμε τη πρόσβαση στο κέντρο της πόλης με μέσα σταθερής τροχιάς οικολογικής φιλοσοφίας ώστε να μειώσουμε τους παραγόμενους ρύπους σε σημαντικό βαθμό. Με την ολοκλήρωσή του, το έργο αυτό στοχεύει επίσης να επανεντάξει τις χαμένες εμπορικές χρήσεις, να αναζωογονήσει τις υφιστάμενες και θα ενθαρρύνει την επιστροφή της κατοικίας στο κέντρο της Αθήνας.

Μετά τη σημερινή συμφωνία, το έργο εντάσσεται στο ΕΠΠΕΡΑΑ ενός των επόμενων εβδομάδων και μπορεί να προκηρυχθεί διαγωνισμός εντός τριμήνου, ώστε να υλοποιηθεί εντός διετίας. Θέλω να ευχαριστήσω για τη στενή συνεργασία τον Περιφερειάρχη Αττικής Γιάννη Σγουρό. Να τονίσω ακόμη τη συνεργασία και το σημαντικό ρόλο όλων των συναρμόδιων υπηρεσιών του ΥΠΕΚΑ, του ΟΡΣΑ και της ΕΑΧΑ, των Υπουργείων Ανάπτυξης, Υποδομών και Πολιτισμού, της Περιφέρειας Αττικής, του Δήμου της Αθήνας, του ΟΑΣΑ και φυσικά την Αττικό Μετρό ΑΕ που θα υλοποιήσει το έργο. Ξεχωριστή αναφορά θέλω να κάνω στη συνεισφορά του Κοινωφελούς Ιδρύματος Αλέξανδρος Ωνάσης για τη χρηματοδότηση των μελετών μέχρι σήμερα, η οποία αποδεικνύει το σημαντικό ρόλο των εθνικών ευεργετών όχι μόνο ιστορικά αλλά και σήμερα.

Η ανάπλαση της οδού Πανεπιστημίου μπορεί να δώσει νέα πνοή στο δημόσιο χώρο του κέντρου της Αθήνας. Οι αστικές αναπλάσεις έχουν ως στόχο ο δημόσιος χώρος να μπορεί να γίνει υπόθεση του καθενός. Να είναι πεδίο συνευθύνης όλων αλλά και πεδίο ισότιμης πρόσβασης σε δραστηριότητες που συνάδουν με τους κανόνες της έννομης Πολιτείας και της βιώσιμης ανάπτυξης. Αυτό ακριβώς θα πετύχουμε και για την Αθήνα.»

Από τη πλευρά του ο Περιφερειάρχης Αττικής, Γιάννης Σγουρός, δήλωσε:

«Βρισκόμαστε σήμερα στο Υπουργείο ΠΕΚΑ, μαζί με τον Υπουργό κύριο Καλαφάτη και τον Πρόεδρο του Ωνασείου κύριο Παπαδημητρίου, για να υπογράψουμε την προγραμματική σύμβαση μεταξύ του Υπουργείου και της Περιφέρειας Αττικής για την ανάπλαση της οδού Πανεπιστημίου. Συμφωνώ απόλυτα με όσα είπε ο κύριος Υπουργός, και θέλω να προσθέσω ότι η Αθήνα πρέπει να αλλάξει. Κάτω από την Ακρόπολη σε μια περιμετρική πέντε χιλιομέτρων, η Αθήνα πρέπει να αλλάξει. Η όλη ανάπλαση του κέντρου της Αθήνας είναι υποχρέωσή μας. Η Αθήνα έχει μια ζωή χιλιάδων ετών και πρέπει να την προστατέψουμε. Με τη σημερινή υπογραφή αυτό επιτυγχάνουμε, για την ανάπλαση της οδού Πανεπιστημίου. Θα ακολουθήσουν και άλλες πράξεις από την πλευρά της Περιφέρειας Αττικής για άλλους δρόμους και για άλλες συνοικίες. Το συγκεκριμένο έργο αποτελεί τον πυρήνα ενός κεντρικού σχεδιασμού για το κέντρο της Αθήνας. Είναι πραγματικότητα, δεν είναι λόγια. Από την άλλη, η αξιοποίηση του ΕΣΠΑ στο 100% είναι μια πολύ μεγάλη επιτυχία. Σκεφτείτε ότι το παραλάβαμε στο 14% και ξεπερνάμε στο τέλος του χρόνου το 50%, επιτυγχάνοντας όλους τους στόχους. Επίσης, θα πρέπει να προσθέσω την πολύ καλή συνεργασία με το Υπουργείο. Δεν χρειάζονται πολλά λόγια, αλλά δουλειά. Πριν από τρεις μήνες είχαμε συναντηθεί πάλι και είχαμε πει ότι θα υλοποιηθεί το έργο. Και σήμερα υπογράφουμε τη σύμβαση. Ευχόμαστε να δούμε το έργο ολοκληρωμένο ακόμη και μέσα στην τρέχουσα προγραμματική περίοδο του ΕΣΠΑ. Το επόμενο θέμα: η Αθήνα, η Αττική, χρειάζεται δουλειές, να δουλέψει ο κόσμος. Και είναι πολύ σημαντικό αυτό. Ως εκ τούτου λοιπόν, για να μη λέω πολλά λόγια, γιατί τα πολλά λόγια είναι φτώχεια τις περισσότερες φορές, να ευχηθώ από τη δική μου πλευρά, όσο θα διαρκεί η θητεία μου, ακόμη περισσότερες υπογραφές για να πάρει μπροστά η μηχανή της ανάπτυξης, κυρίως στην Αττική των πέντε εκατομμυρίων, των εξήντα έξι δήμων και των χιλιάδων προβλημάτων».

Το προς υλοποίηση και χρηματοδότηση  Έργο, αποτελείται από ένα σύνολο έργων τα οποία χωρίζονται,  σύμφωνα με το θεματικό τους αντικείμενο σε δυο διακριτές ενότητες (Πράξεις) οι οποίες θα χρηματοδοτηθούν αντίστοιχα, από τα δύο συμβαλλόμενα  μέρη, δηλαδή το ΥΠΕΚΑ (μέσω του Επιχειρησιακού Προγράμματος Περιβάλλον και Αειφόρος Ανάπτυξη - ΕΠΠΕΡΑΑ) και την Περιφέρεια Αττικής (μέσω του Περιφερειακού Επιχειρησιακού Προγράμματος - ΠΕΠ Αττικής).

Η πρώτη ενότητα (πράξη) έχει τίτλο «αρχιτεκτονική και βιοκλιματική ενότητα», φορέα υλοποίησης και χρηματοδότησης το ΥΠΕΚΑ (ΕΠΠΕΡΑΑ) και προϋπολογισμό 37.974.000 Ευρώ. Το αντικείμενο χρηματοδότησης, περιλαμβάνει τη ριζική ανάπλαση της οδού Πανεπιστημίου, μέσα από έναν σχεδιασμό ο οποίος στηρίζεται σε ένα πρόγραμμα αποτροπής, αλλά όχι κατάργησης της διαμπερούς κυκλοφορίας. Περιλαμβάνεται μικτή χρήση των δρόμων, και ιδίως της Πανεπιστημίου, με ειδικές διαδρομές ταξί, λεωφορείων και άλλων οχημάτων, για παρόδια εξυπηρέτηση από τα ποδήλατα σε έναν ειδικό ποδηλατόδρομο που εντάσσεται στο μητροπολιτικό δίκτυο, καθώς και από το τραμ που επεκτείνεται από την Αμαλίας στην οδό Πατησίων (όπως προβλέπεται στη 2η ενότητα). Στο εγκάρσιο προς την Πανεπιστημίου οδικό δίκτυο και στη ζώνη μεταξύ των οδών Σταδίου και Ακαδημίας περιλαμβάνεται δίκτυο πεζοδρόμων /οδών ήπιας κυκλοφορίας και η αναδιαμόρφωση των πλατειών Δικαιοσύνης και Ομονοίας και της οδού Πατησίων στο τμήμα από Πανεπιστημίου μέχρι την οδό Μάρνη το οποίο αποδίδεται για χρήση στα Δημόσια Μέσα Μετακίνησης και τους πεζούς με διεύρυνση των πεζοδρομίων και με προσθήκη στοιχείων ανάπλασης του αστικού χώρου μέχρι το Αρχαιολογικό Μουσείο.  Σε αυτή την Πράξη περιλαμβάνονται, μεταξύ άλλων:

  • Νέες φυτεύσεις, δέντρα
  • Υπέργειες κατασκευές, στέγαστρα, κιόσκια, εξοπλισμό δημόσιου χώρου
  • Αρχιτεκτονικός. φωτισμός και Η/Μ έργα ανάπλασης.
  • Βιοκλιματική αναβάθμιση, συντριβάνια, ανακύκλωση όμβριων, υπόγειες δεξαμενές, αντλιοστάσια.
  • Αστικός εξοπλισμός, παγκάκια.

Η δεύτερη ενότητα (πράξη) έχει τίτλο «επέκταση διπλής γραμμής Τραμ από Σύνταγμα μέχρι Πλατεία Αιγύπτου», φορέα χρηματοδότησης το Περιφερειακό Επιχειρησιακό Πρόγραμμα «ΠΕΠ Αττικής» και προϋπολογισμό 40.526.00 Ευρώ. Το αντικείμενο χρηματοδότησης, περιλαμβάνει την επέκταση του υφιστάμενου δικτύου Τραμ της Αθήνας από το Σύνταγμα μέχρι  την Πλατεία Αιγύπτου, προκειμένου να αυξηθεί η προσπελασιμότητα στο κέντρο και η ενδυνάμωση της χρήσης μέσων σταθερής τροχιάς που είναι πιο φιλικά στο περιβάλλον και τους πεζούς. Σε αυτή την Πράξη περιλαμβάνεται η υλοποίηση όλων των αναγκαίων έργων στο εύρος του διαδρόμου που καταλαμβάνει η διπλή γραμμή Τραμ μήκους 2,1 χλμ.,μέσω των οδών Πανεπιστημίου και Πατησίων καθώς και των κυκλοφοριακών και συγκοινωνιακών ρυθμίσεων που απαιτούνται για την εύρυθμη λειτουργία της περιοχής. Επίσης περιλαμβάνεται η κατασκευή 4 νέων στάσεων («Τριλογία», «Ρεξ», «ΕΜΠ» και «Πλατεία Αιγύπτου») και η διαμόρφωση μιας νέας πλευρικής αποβάθρας στην στάση τραμ «Σύνταγμα». Για την τροφοδοσία της γραμμής προβλέπεται η κατασκευή 2 υποσταθμών και στο κεντρικό τμήμα του έργου η τροφοδοσία θα είναι χωρίς υπέργεια καλώδια ηλεκτροδότησης με χρήση της τεχνολογίας υπερπυκνωτών. Στην ενότητα αυτή περιλαμβάνονται και οι συναφείς κυκλοφοριακές και συγκοινωνιακές ρυθμίσεις που διευθετούν την εξυπηρέτηση του κοινού.

Η χρηματοδότηση της 1ης Πράξης των έργων της Ανάπλασης θα πραγματοποιηθεί απευθείας από το ΕΠΠΕΡΑΑ και συγκεκριμένα από τον άξονα 1 ή τον άξονα 6 του Προγράμματος με αντίστοιχη Πρόσκληση προς την Αττικό Μετρό και ανάλογη ένταξη των έργων, η δε χρηματοδότηση της 2ης Πράξης των έργων του Τραμ θα πραγματοποιηθεί από το ΠΕΠ Αττικής, το οποίο θα εκχωρήσει στο ΕΠΠΕΡΑΑ το αναλογούν σε αυτό ποσό και το ΕΠΠΕΡΑΑ θα προβεί στην αντίστοιχη πρόσκληση προς το Αττικό Μετρό και θα εντάξει τα αντίστοιχα έργα με διακριτή απόφαση ένταξης από την αντίστοιχη των έργων της ανάπλασης.

Η συνεργασία των συμβαλλομένων διέπεται από τις ακόλουθες βασικές αρχές:

  • Την απρόσκοπτη χρηματοδότησή του έργου,  εντός του χρονοδιαγράμματος, για την υλοποίηση του ανωτέρω προγράμματος «ανάπλασης της οδού Πανεπιστημίου για την πολεοδομική ανασυγκρότηση περιοχών του κέντρου της Αθήνας».
  • Τον αμοιβαίο σεβασμό του ρόλου, των αρμοδιοτήτων και της κοινωνικής ευθύνης του κάθε φορέα.
  • Την αμοιβαία ανάληψη υποχρεώσεων και την τεχνική, επιστημονική, διοικητική υποστήριξη μεταξύ των Φορέων,  ανάλογα με τις αντικειμενικές τους δυνατότητες σε οικονομικούς και ανθρώπινους πόρους.

 

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΑΚΟΜΗ