Παράλληλα, σύμφωνα με διεθνείς μελέτες και μετρήσεις που φέρουν την υπογραφή του ADAC, με 10 ευρώ καυσίμου, ένα όχημα είναι σε θέση να διανύσει
• 20 χλμ. με καύσιμο την βενζίνη
• 112 χλμ. με καύσιμο το πετρέλαιο κίνησης
• 199 χλμ. με καύσιμο το φυσικό αέριο.
Η χρήση του φυσικού αερίου στα οχήματα έως σήμερα
Tο πρώτο μηχανοκίνητο όχημα με καύσιμο το φυσικό αέριο κατασκευάστηκε το 1862. Έκτοτε, η τεχνολογία έχει πραγματοποιήσει άλματα προόδου και είναι πλέον εξίσου ώριμη με αυτή της βενζίνης ή του πετρελαίου κίνησης. Σε όλο τον κόσμο κυκλοφορούν 14,5 εκ. οχήματα εκ των οποίων το 1,5 εκ. στην Ευρώπη. Ένα εκ. εξ αυτών είναι στην ΕΕ.
Όλα τα επαγγελματικά οχήματα που κάνουν χρήση του φυσικού αερίου είναι «διπλού καυσίμου», δηλαδή διαθέτουν δεξαμενές για δύο τύπους καυσίμου που μπορούν να χρησιμοποιήσουν εναλλακτικά ή κατΆ επιλογήν του οδηγού.
Σήμερα, το FISIKON χρησιμοποιείται για την τοπική και υπερτοπική κίνηση Ι.Χ., επαγγελματικών οχημάτων, λεωφορείων και απορριμματοφόρων. Σύντομα θα έχει εφαρμογές (στην υγροποιημένη μορφή του – LNG) και στις μεταφορές μεγάλων αποστάσεων και πιο συγκεκριμένα σε φορτηγά, αμαξοστοιχίες, πλοία και αεροπλάνα.
Σε μια περίοδο που το κόστος των καυσίμων εξακολουθεί να αποτελεί μια από τις βασικότερες παραμέτρους που επηρεάζουν το κόστος χρήσης ενός οχήματος και στην περίπτωση των επαγγελματικών οχημάτων, το λειτουργικό κόστος μιας επιχείρησης, η ΔΕΠΑ έρχεται να προσφέρει στην ελληνική αγορά την επέκταση του δικτύου πρατηρίων διάθεσης του ως καύσιμο για τα οχήματα. Ο εν λόγω εναλλακτικός τύπος καυσίμου είναι σημαντικά πιο οικονομικός ως προς το κόστος λιανικής του, ενώ είναι σαφέστατα πιο αποδοτικός αναφορικά με τα χιλιόμετρα/ κιλό καυσίμου που προσφέρει σε σχέση, τόσο με τους συμβατικούς τύπους (βενζίνη, πετρέλαιο κίνησης), όσο και με τους εναλλακτικούς τύπους καυσίμου (υγραέριο) που είναι διαθέσιμοι αυτή τη στιγμή στη χώρα μας. Ας δούμε, λοιπόν, ορισμένα στοιχεία που αξίζει να γνωρίζετε για το
φυσικό αέριο.
Το FISIKON σε σχέση με την βενζίνη
α. -25% CO2
β. -35% μικροσωματίδια
γ. -75% υδρογονάνθρακες
δ. -53% οξείδια του αζώτου
Το FISIKON σε σχέση με τo πετρέλαιο κίνησης
α. -15% CO2
β. -99,6% μικροσωματίδια
γ. -36% υδρογονάνθρακες
δ. -95% οξείδια του αζώτου
Τι είναι το φυσικό αέριο;
Το φυσικό αέριο είναι ένας ακόμη υδρογονάνθρακας (CH4) που μπορεί να χρησιμοποιηθεί ως καύσιμη ύλη από τους κινητήρες εσωτερικής καύσης, τόσο σε αέρια, όσο και σε υγρή μορφή. Στην πρώτη περίπτωση, ονομάζεται CNG (Compressed Natural Gas) και στη δεύτερη LNC (Liquified Natural Gas).
Σε σχέση με τους συμβατικούς τύπους καυσίμου, βενζίνη και πετρέλαιο κίνησης, το φυσικό αέριο προσφέρει σημαντικά περιορισμένες εκπομπές ρύπων κατά την καύση του. Τα οξείδια του αζώτου (NOx), του θείου, τα οξείδια και υδροξείδια του άνθρακα και τα μικροσωματίδια που εκλύονται κατά την καύση του εμφανίζουν σημαντικά μειωμένες ή και μηδενικές συγκεντρώσεις σε σχέση με τους τύπους καυσίμου που προαναφέραμε, γεγονός που το καθιστά ένα σημαντικά «καθαρότερο» καύσιμο σε σχέση με αυτά. Συγκεκριμένα:
Νέα εποχή «FISIKON» και στην ελληνική αγορά
Προκειμένου να… οδηγήσει τη μελλοντική ανάπτυξη της αεριοκίνησης και στην ελληνική αγορά στο σωστό δρόμο, η ΔΕΠΑ ανακοίνωσε πως σε πρώτη φάση προγραμματίζει τη δημιουργία 12 νέων πρατηρίων φυσικού αερίου (σε συνεργασία με τις εταιρείες Ελληνικά Πετρέλαια και BP) στις μεγάλες πόλεις κατά μήκος του κεντρικού οδικού άξονα Αθήνας – Θεσσαλονίκης (Αθήνα, Θεσσαλονίκη, Βόλο και Λάρισα). Τα οκτώ εξ αυτών έχουν ολοκληρωθεί ήδη, ενώ μέσα στο 2014 έχει προγραμματιστεί η υλοποίηση επιπλέον 4-6 πρατηρίων επιπλέον.
Στα εν λόγω πρατήρια αξίζει να συμπεριλάβουμε και τα τέσσερα που ήδη λειτουργούν (στο αμαξοστάσιο της Ανθούσας, στα ¶νω Λιόσια, την Κηφισιά και στο δήμο πυλαίας στη θεσσαλονίκη.). Η δυναμικότητα τους ανέρχεται στα 5.000 κ.μ./ώρα, γεγονός που κατατάσσει τους εν λόγω σταθμούς ανεφοδιασμού με φυσικό αέριο μεταξύ των μεγαλύτερων σε πανευρωπαϊκό επίπεδο.
Μάλιστα, αξίζει να αναφέρουμε πως, από το Σεπτέμβριο του 2010, ο σταθμός της Ανθούσας λειτουργεί επί 24ώρου βάσεως και ως πρατήριο λιανικής πώλησης για επαγγελματικά ή I.X. οχήματα.
Φυσικά, δεν πρέπει να παραβλέπουμε πως, από τους σταθμούς ανεφοδιασμού της Ανθούσας και των Λιοσίων τροφοδοτούνται τα 600 λεωφορεία της ΟΣΥ (αντιστοιχούν στο 20% των οχημάτων του ΟΑΣΑ) και 102 απορριμματοφόρα Δήμων. Παράλληλα, πρόσφατα υπεγράφη μνημόνιο συνεργασίας με το Δήμο Θεσσαλονίκης για τη χρήση του φυσικού αερίου στην κίνηση οχημάτων της πόλης.
Χρησιμοποιώντας το φυσικό αέριο ως καύσιμο
Η τεχνολογία των αυτοκινήτων που κινούνται με φυσικό αέριο είναι ώριμη από καιρό και ιδιαίτερα ασφαλής, καθώς τα πρότυπα πιστοποίησης που χρησιμοποιούνται έχουν πολύ αυστηρούς κανόνες.
Η χρήση του φυσικού αερίου είναι εφικτή με την τοποθέτηση ειδικών ρεζερβουάρ (φιαλών) για την αποθήκευση του καυσίμου, οι οποίες είναι κατασκευασμένες από πολύ ανθεκτικά υλικά. To φυσικό αέριο αποθηκεύεται στις φιάλες του οχήματος υπό υψηλή πίεση (200 bar), για αυτό και αποκαλείται «Συμπιεσμένο Φυσικό Αέριο» (Compressed Natural Gas ή CNG). Σημειώνεται πως το συμπιεσμένο φυσικό αέριο δεν έχει καμία σχέση με το ακριβότερο και λιγότερο «καθαρό» -σύμφωνα με τους ειδικούς- υγροποιημένο αέριο ή LPG, γνωστό στην Ελλάδα ως υγραέριο, το οποίο είναι προϊόν διύλισης πετρελαίου.
Το φυσικό αέριο χρησιμοποιείται σε κινητήρες τύπου Otto (με σπινθήρα), γεγονός που μεταφράζεται σε δυνατότητα εναλλαγής καυσίμου μεταξύ βενζίνης και φυσικού αερίου ακόμα και εν κινήσει. Οι κινητήρες εκπέμπουν λιγότερα καυσαέρια και κάνουν πολύ χαμηλότερο θόρυβο. Επιπλέον οι δεξαμενές αποθήκευσης του φυσικού αερίου, τα ρεζερβουάρ, κατασκευάζονται κάτω από πολύ αυστηρές προδιαγραφές ασφαλείας και υπόκεινται σε σκληρές δοκιμές και ελέγχους.
Ο εργοστασιακός σχεδιασμός τους και ο έλεγχος τους γίνεται για πιέσεις 300 bar, και οι φιάλες δεν εκρήγνυνται σε πίεση μικρότερη των 460 bar τη στιγμή που οι καθημερινές συνθήκες χρήσης και λειτουργίας τους είναι για περίπου 200 bar. Λόγω των υλικών κατασκευής, του σχήματος και της θέση τους στο εσωτερικό του οχήματος, οι δεξαμενές καυσίμου έχουν πολύ χαμηλότερο κίνδυνο να πάθουν βλάβη σε σχέση με το ρεζερβουάρ βενζίνης σε περίπτωση σύγκρουσης. Οι δεξαμενές για παράδειγμα, υποβάλλονται σε δοκιμές με φωτιά και πυροβόλο όπλο.
Τα επαγγελματικά οχήματα και το φυσικό αέριο
Όπως προαναφέραμε, η χρήση του φυσικού αερίου ως καύσιμο για τα επαγγελματικά και όχι μόνο, οχήματα δεν είναι κάτι το καινούργιο και ήδη, πολλές είναι οι εταιρείες που προσφέρουν και στην ελληνική αγορά εκπροσώπους με τον συγκεκριμένο τύπο καυσίμου.
Πέραν των εκδόσεων Ταξί από εταιρείες, όπως είναι η VW και Mercedes-Benz που προαναφέραμε πως είναι διαθέσιμες, στις σελίδες που ακολουθούν σας παρουσιάζουμε τις «έτοιμες» λύσεις που είναι σε θέση να αποκτήσει κάποιος στον κλάδο των ελαφρών επαγγελματικών οχημάτων.
Opel Combo Van CNG
Η νέα γενιά του Opel Combo Van προσφέρεται και στην ελληνική αγορά στην έκδοση CNG που μπορεί να κάνει χρήση, τόσο της βενζίνης, όσο και του φυσικού αερίου ως καύσιμο.
Κάτω από το κάλυμμα του κινητήρα του εδράζεται ο 1.400άρης ecoFLEX που αποδίδει ισχύ 120 ίππων και προσφέρει εξαιρετικές επιδόσεις στο «πράσινο» γερμανικό ελαφρύ επαγγελματικό.
Πέραν της δεξαμενής βενζίνης των 22 λτ., το Opel Combo Van NCG εφοδιάζεται και με κυλινδρικές δεξαμενές φυσικού αερίου κάτω από το δάπεδο του χώρου φόρτωσης με συνολική χωρητικότητα 95 ή 130 λτ., ανάλογα με το μήκος του μεταξονίου του οχήματος.
Αυτό έχει ως αποτέλεσμα την διασφάλιση μέγιστης αυτονομίας έως 625 ή 750 χλμ. αντίστοιχα (ανάλογα με το μέγεθος των δεξαμενών).
Piaggio Porter GreenPower
Η Piaggio Professional είναι μια από τις εταιρείες που διακρίνονται –επί σειρά ετών- στην εξέλιξη οικολογικών εκδόσεων των οχημάτων της με κινητήρες που κάνουν χρήση εναλλακτικών τύπων καυσίμου όπως το φυσικό αέριο ή το υγραέριο, ενώ και στην ελληνική αγορά διατίθενται και αμιγώς ηλεκτροκίνητες εκδόσεις μοντέλων όπως είναι το Porter.
Το ιταλικό ελαφρύ επαγγελματικό είναι σε θέση να κάνει χρήση του φυσικού αερίου ως καύσιμο και οι αντίστοιχες εκδόσεις του φέρουν την ονομασία «GreenPower». Ο MultiTech κινητήρας των 1.308 κ.εκ. που αναλαμβάνει την κίνηση τους αποδίδει ισχύ 62 ίππων και μέγιστη ροπή 90 Nm.
Στο πλαίσιο του Piaggio Porter εδράζεται μια δεξαμενή βενζίνης 35 λτ. καθώς και δύο δεξαμενές φυσικού αερίου με χωρητικότητα 55,2 λτ. ή 64 λτ. ανάλογα με την έκδοση του οχήματος (απλή ή Maxxi).
Σε κάθε περίπτωση, πέραν του σαφούς οφέλους στην οικονομία κίνησης του οχήματος, το ωφέλιμο φορτίο που οι εκδόσεις Porter GreenPower είναι σε θέση να υποστηρίξουν διατηρείται εξαιρετικά υψηλά (έως 1.120 κιλά).
Mercedes-Benz Sprinter NGT
Η Mercedes-Benz έχει να επιδείξει μια μακρά παράδοση στην εξέλιξη καινοτόμων λύσεων για τα επαγγελματικά της οχήματα και η χρήση του φυσικού αερίου ως καύσιμο δεν θα μπορούσε να αποτελεί εξαίρεση. Η υπάρχουσα γενιά του Sprinter είναι διαθέσιμη κατόπιν παραγγελίας και στη χώρα μας στις εκδόσεις «NGT» που εφοδιάζονται (ανάλογα με το μεικτό βάρος του οχήματος) με έξι συνολικά δεξαμενές φυσικού αερίου συνολικής χωρητικότητας από 128 – 246 λτ.
Την κίνηση του Mercedes-Benz Sprinter NGT (Natural Gas Technology) αναλαμβάνει ο 4κύλινδρος M 271 των 1,8λτ. που αποδίδει ισχύ 156 ίππων και μέγιστη ροπή 240 Nm.
Τέλος, αξίζει να σημειώσουμε πως, το Mercedes-Benz Sprinter NGT μπορεί να αποκτηθεί σε εκδόσεις με μονό (φυσικό αέριο) ή διπλό (φυσικό αέριο / βενζίνη) τύπο καυσίμου.
H γκάμα «Natural Power»
Το φυσικό αέριο ως καύσιμο, είναι οικονομικότερο, πιο φιλικό προς το περιβάλλον και με βελτιωμένη απόδοση. Η Fiat Professional, πρωτοπόρος στις νέες τεχνολογίες για την αξιοποίηση των εναλλακτικών τύπων καυσίμου δεν θα μπορούσε να αφήσει τα εν λόγω πλεονεκτήματα ανεκμετάλλευτα. Για το λόγο αυτό έχει εξελίξει την τεχνολογία «Natural Power» και για τη γκάμα των ελαφρών επαγγελματικών της οχημάτων.
Ducato Natural Power
Εφοδιασμένη με έναν 3,0λιτρο κινητήρα που αποδίδει ισχύ 136 ίππων στις 2.700 σ.α.λ. και μέγιστη ροπή 350 Nm από τις 1.500 σ.α.λ., η εν λόγω έκδοση του Ducato διαθέτει αυτόματο σύστημα εναλλαγής καυσίμου σε βενζίνη όταν τα επίπεδα του φυσικού αερίου εξαντληθούν. Η δεξαμενή της βενζίνης είναι χωρητικότητας 15λτ. που εγγυάται την κάλυψη άνω των 100 χλμ. Οι δεξαμενές του φυσικού αερίου είναι τοποθετημένες κάτω από το δάπεδο του χώρου φόρτωσης. Είναι πέντε συνολικά (2 x 50 λτ. και 3 x 40 λτ.) με συνολική χωρητικότητα 220 λτ. (37,4 κιλά) που εξασφαλίζουν αυτονομία έως και 400 χλμ. Με τις διαστάσεις του χώρου φόρτωσης να μην επηρεάζονται, το Fiat Ducato Natural Power είναι σε θέση να υποστηρίξει φορτία με όγκο έως 17 κ.μ. και βάρος έως 1.990 κιλών ενώ, η μέση κατανάλωση καυσίμου του ορίζεται στα 8,8kg/100 km και οι εκπομπές CO2 στα 239 g/km.
Doblo Cargo Natural Power
Όπως και το Ducato, το Doblo Cargo Natural Power εφοδιάζεται με τέσσερις δεξαμενές φυσικού αερίου χωρητικότητας 95λτ. που του εξασφαλίζουν αυτονομία 325 χλμ. ενώ χάρη και στη δεξαμενή βενζίνης των 22λτ., η συνολική αυτονομία του οχήματος αυξάνεται στα 625 χλμ. Επιπρόσθετα, στις εκδόσεις με μακρύ μεταξόνιο μπορεί να προστεθεί μια επιπλέον δεξαμενή φυσικού αερίου 35λτ. που αυξάνει περαιτέρω την αυτονομία του οχήματος στα 750 χλμ. Ο κινητήρας διπλού καυσίμου των 1.368 κ.εκ. αποδίδει ισχύ 120 ίππων και μέγιστη ροπή 120 Nm από τις 1.500 σ.α.λ. και το ωφέλιμο φορτίο του οχήματος ανέρχεται στα 980 κιλά. Σε ότι αφορά στην μέση κατανάλωση καυσίμου για μεικτό κύκλο κίνησης, απαιτεί 7,4 λτ. βενζίνης ανά 100 χλμ. ή 4,9 κιλά φυσικού αερίου ενώ οι εκπομπές CO2 ορίζονται στα 173 g/km με καύσιμο τη βενζίνη και στα 134 g/km με καύσιμο το φυσικό αέριο.
Fiorino Natural Power
Στην περίπτωση του Fiorino, οι δεξαμενές για το φυσικό αέριο είναι δύο (επίσης κάτω από το δάπεδο του χώρου φόρτωσης) και έχουν χωρητικότητα 77λτ. (13,2 κιλά). Η μέγιστη αυτονομία του οχήματος (με μέση κατανάλωση της τάξης των 4,4 κιλών/100χλμ.) ανέρχεται στα 300 χλμ. ενώ χάρη και στο ρεζερβουάρ βενζίνης των 45 λτ., η συνολική αυτονομία του οχήματος ανέρχεται έως και στα 900 χλμ. Ο 1.400άρης κινητήρας του Fiorino Natural Power αποδίδει ισχύ από 70 – 77 ίππους (ανάλογα με τον τύπο καυσίμου) και μέγιστη ροπή από 104 – 115 Nm. Με το ωφέλιμο φορτίο του να ανέρχεται έως και στα 500 κιλά, οι εκπομπές CO2 ορίζονται στα 158 g/km με καύσιμο την αμόλυβδη βενζίνη και στα 119 g/km με καύσιμο το φυσικό αέριο.
Punto Van Natural Power
Οι δύο δεξαμενές φυσικού αερίου του ιταλικού mini-vanette με συνολική χωρητικότητα 84 λτ. σε συνδυασμό με τα 45 λτ. του αντίστοιχου ρεζερβουάρ βενζίνης, αυξάνουν την αυτονομία του οχήματος έως τα 1.000 χλμ. (μέση κατανάλωση φυσικού αερίου στα 4,2 κιλά/100 χλμ. και βενζίνης στα 6,3 λτ./100χλμ.). Ο 1.400άρης κινητήρας του Punto Van Natural Power αποδίδει ισχύ 70 ίππων και ροπή 104 Nm από τις 3.000 σ.α.λ. ενώ ο ωφέλιμος όγκος του χώρου φόρτωσης ανέρχεται στα 810 λτ. Η μέση κατανάλωση καυσίμου για μεικτό κύκλο κίνησης ορίζεται στα 6,3λτ/100χλμ. (βενζίνη) ή στα 4,2kg/100χλμ. (φυσικό αέριο) και οι εκπομπές ρύπων στα 149 g/km (βενζίνη) ή στα 115 g/km (φυσικό αέριο) αντίστοιχα.