Τα στοιχεία της Eurostat για την Ελλάδα πάντως, δείχνουν μικρότερη εγχώρια παραγωγή ενέργειας σε σχέση με τον ευρωπαϊκό μέσο όρο

Μειωμένη ενεργειακή κατανάλωση σε Ελλάδα και Ευρώπη

Τα νέα οικονομικά δεδομένα σε ολόκληρη την Ευρώπη, συνεχίζουν να επηρεάζουν και την κατανάλωση ενέργειας στις χώρες της Ευρωπαϊκής Ένωσης.

 
Σύμφωνα και με τα στοιχεία που έφερε πρόσφατα στο «φως» η Eurostat, η ενεργειακή κατανάλωση στην Ε.Ε. έχει απομακρυνθεί πολύ από τα επίπεδα ρεκόρ προ κρίσης (έτος ρεκόρ παραμένει το 2006), όντας πλέον πιο κοντά, στα επίπεδα των πρώτων ετών της δεκαετίας του 90. Συγκεκριμένα, η σχετική μελέτη τη Ευρωπαϊκής Στατιστικής Αρχής, σημειώνει μία πτώση της τάξης του 9,1% στην ενεργειακή κατανάλωση στην Ευρώπη το 2013, σε σχέση με το 2006, με τις ανανεώσιμες πηγές ενέργειας να «συμμετέχουν» πια, με ένα σημαντικό ποσοστό επί του συνόλου.

Πιο αναλυτικά και με δεδομένο ότι η Eurostat υπολογίζει ως καθαρή ενεργειακή κατανάλωση (σ.σ. gross inland energy consumption) την πρωτογενή ενεργειακή παραγωγή σε συνδυασμό με τα εισαγόμενα ενεργειακά προϊόντα και τη χρήση των αποθεμάτων, μείον τις εξαγωγές ενέργειας, η Ε.Ε. φαίνεται να έχει καταναλώσει το 2013, μόλις 1.666 εκατ. τόνους ισοδύναμου πετρελαίου, έναντι 1.832 εκατ. τόνων το 2006. Εξ αυτού του συνολικού ενεργειακού μείγματος δε, το 29% εκτιμάται ότι καλύπτεται από τους πυρηνικούς σταθμούς, το 24% από τις ΑΠΕ και τα υδροηλεκτρικά, το 20% από τα στερεά καύσιμα, το 17% από το αέριο, το 9% από το πετρέλαιο και το 1% από μη ανανεώσιμα απόβλητα.

Όσον αφορά την παραγωγή της καταναλωθείσας ενέργειας από τις χώρες της Ευρωπαϊκή Ένωσης, ένα ποσοστό της τάξης του 47% (ήτοι 790 εκατ. τόνοι) καταλαμβάνει η παραγωγή των ιδίων των μελών της Ε.Ε. και το υπόλοιπο 53% (ήτοι 876 εκατ. τόνοι) εισάγεται από χώρες εκτός Ένωσης, για να καλυφθούν οι ανάγκες της.

Τα στοιχεία της Eurostat για την Ελλάδα πάντως, δείχνουν μικρότερη εγχώρια παραγωγή ενέργειας σε σχέση με τον ευρωπαϊκό μέσο όρο, με τη χώρα μας να έχει στην πρωτογενή παραγωγή ενέργειας, το τρίτο μεγαλύτερο μερίδιο στα στερεά καύσιμα πανευρωπαϊκά, με 72,3%. Το συνολικό ποσό δε, συμπληρώνεται κυρίως από τις ΑΠΕ, οι οποίες και καλύπτουν ένα ποσοστό της τάξης του 26,7%. Γενικότερα, η καθαρή ενεργειακή κατανάλωση της Ελλάδας το 2013, υποχώρησε στους 24,4 εκατ. τόνους, έναντι των 27,7 εκατ. τόνων του 2012, ενώ η εξάρτηση της χώρας από τις εισαγωγές ενέργειας, «μεταφράστηκε» την ίδια χρονιά, σε ποσοστό 62,1%. 


Αύξηση 1,2% στην εγχώρια κατανάλωση καυσίμων το 2014
Εξάλλου, στη δημοσιότητα δόθηκαν, αυτή την εβδομάδα και τα στοιχεία για την εγχώρια κατανάλωση καυσίμων το 2014, βάσει των οποίων, η αύξηση στην κατανάλωση του diesel κίνησης και του diesel θέρμανσης, κατάφερε να αντισταθμίσει τη νέα πτώση στην κατανάλωση βενζίνης, δίνοντας θετικό πρόσημο στη συνολική κατανάλωση του προηγούμενου έτους. Συγκεκριμένα, καταγράφηκε μία μείωση της τάξης του 5%, στην κατανάλωση βενζίνης που του 2014, η οποία όμως δεν κατάφερε να υποσκελίσει τη συνολική άνοδο στην κατανάλωση καυσίμων της περασμένης χρονιάς, η οποία και κατέληξε στο 4%. Πιο αναλυτικά, η αύξηση στην κατανάλωση του diesel κίνησης, έφθασε το 8% σε σχέση με το 2013 και σε συνδυασμό με μία αύξηση 4% στην κατανάλωση του diesel θέρμανσης, οδήγησαν σε μία συνολική άνοδο της τάξης του 1,2%.


Σύμφωνα με τα επιμέρους στοιχεία δε, οι καταναλώσεις του 2014, καταγράφονται ως εξής:
  • Η κατανάλωση βενζίνης υποχώρησε κατά 5% από τα 3.488.602 κυβικά στα 3.322.943 κυβικά,
  • η κατανάλωση diesel κίνησης ενισχύθηκε κατά 8%, φθάνοντας τα 2.928.618 κυβικά από τα 2.720.158 κυβικά του 2013 ενώ
  • η κατανάλωση diesel θέρμανσης ανήλθε κατά 4%, καταλήγοντας στα 1.062.544 κυβικά το 2014, από τα 1.110.232 κυβικά του 2013.

Όσον αφορά το σύνολο της κατανάλωσης, η αύξηση 1,2% «μεταφράστηκε» σε7.361.793 κυβικά για το 2014, έναντι των 7.271.304, της αμέσως προηγούμενης χρονιάς.

Αξίζει τέλος να σημειωθεί, ότι με βάση τα επίσημα στοιχεία για τις καταναλώσεις, η συνολική φορολογική επιβάρυνση για τα καύσιμα διαμορφώθηκε στα 5,2 δισ. ευρώ, εκ των οποίων 3,4 δισ. ευρώ αφορούν τον ΕΦΚ και τα υπόλοιπα 1,8 δισ. ευρώ, τον ΦΠΑ.

 

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΑΚΟΜΗ