Σύμφωνα με πρόσφατη ανάλυση του Πανελληνίου Συνδέσμου Εξαγωγέων, οι εξαγωγές ελληνικών προϊόντων το 2012, αύξησαν τις εισροές κατά 2 δισ. ευρώ, σε σύγκριση με το 2011 (με τη συνολική τους αξία να ξεπερνά τα 24 δισ. ευρώ). Η επίδοση αυτή αντιστοιχεί σε ποσοστό 12,6% του ΑΕΠ της χώρας, ενώ αν προστεθούν και οι εξαγωγές υπηρεσιών, οι εξωστρεφείς ελληνικές επιχειρήσεις συνεισφέρουν ποσοστό μεγαλύτερο του 20% (ως και 23%) του Ακαθάριστου Εθνικού Προϊόντος.
Οι ελληνικές εταιρείες που ξεχωρίζουν
Στο πλαίσιο του θέματος για τα ελληνικά προϊόντα που αφορούν στην κατασκευή φωτοβολταϊκών εγκαταστάσεων, παρουσιάζουμε ελληνικές εταιρείες που δραστηριοποιούνται στη χώρα μας παρέχοντας ποιοτικό εξοπλισμό.
Ο κ. Αλέξανδρος Ζαχαρίου είναι πρόεδρος του Συνδέσμου Εταιρειών Φωτοβολταϊκών (ΣΕΦ).
«Μέχρι σήμερα έχουν επενδυθεί σχεδόν 4,5 δισ. ευρώ στα φωτοβολταϊκά»
Όπως σε όλες σχεδόν τις χώρες, έτσι και στην Ελλάδα, η μεγάλη πλειονότητα των θέσεων εργασίας στον κλάδο των φωτοβολταϊκών βρίσκεται στους τομείς της εμπορίας, της εγκατάστασης συστημάτων και των υπηρεσιών. Παρότι τα προηγούμενα χρόνια κατασκευάστηκαν και λειτούργησαν πέντε μονάδες παραγωγής φωτοβολταϊκών πλαισίων στην Ελλάδα, σήμερα οι περισσότερες υπολειτουργούν. Η εγχώρια παραγωγή φωτοβολταϊκών πλαισίων και επικουρικού εξοπλισμού καλύπτει σήμερα το 17% περίπου του κύκλου εργασιών της αγοράς. Λαμβάνοντας υπόψη και την εγκατάσταση και διασύνδεση των συστημάτων, η συνολική εγχώρια προστιθέμενη αξία στα φωτοβολταϊκά συστήματα ανέρχεται σε 40% περίπου, ποσοστό ιδιαίτερα μεγάλο. Στην Ελλάδα, παράγονται φωτοβολταϊκά πλαίσια (2% της εγχώριας ζήτησης το 2012), βάσεις στήριξης (σταθερές και κινούμενες που κατέχουν τη μερίδα του λέοντος στην ελληνική αγορά), μετασχηματιστές, καλώδια, πίνακες και άλλο ηλεκτρολογικό υλικό, επικουρικός εξοπλισμός φωτοβολταϊκών σταθμών (οικίσκοι, υλικό περιφράξεων, ιστοί, σωληνώσεις, κ.λπ), καθώς και software τηλεμετρίας και εξοπλισμός τηλεπικοινωνιών. Οι εξαγωγές αφορούν κυρίως στις βάσεις στήριξης και στον επικουρικό εξοπλισμό. Εξαγώγιμο θα πρέπει να θεωρείται και το know-how στην ανάπτυξη, σχεδιασμό και εγκατάσταση φωτοβολταϊκών συστημάτων από έμπειρο και εξειδικευμένο ελληνικό εργατικό δυναμικό καθώς ήδη αρκετές ελληνικές εταιρείες δραστηριοποιούνται σε άλλες χώρες όπως τις Ρουμανία, Βουλγαρία, Τουρκία, Ιταλία, ακόμα και τις ΗΠΑ. Μέχρι σήμερα έχουν επενδυθεί σχεδόν 4,5 δισ. ευρώ στα φωτοβολταϊκά στην Ελλάδα, εκ των οποίων το 0,5 δισ. ευρώ αφορά στην κατασκευή νέων ή στην ενίσχυση υπαρχόντων δικτύων. Το ποσό αυτό είναι κατά 35% μεγαλύτερο από τις συνολικές επενδύσεις σε όλες τις άλλες ΑΠΕ την τελευταία 20ετία. Μόνο το 2012, επενδύθηκαν στα φωτοβολταϊκά περίπου 1,6 δισ. ευρώ, δηλαδή σχεδόν το 0,8% του ΑΕΠ της χώρας. Το 2012 είχαμε 19.700 άμεσες θέσεις πλήρους απασχόλησης και άλλες 31.400 έμμεσα συντηρούμενες από τα φωτοβολταϊκά (θέσεις εργασίας που συντηρούνται στην ευρύτερη οικονομία από την τόνωση της κατανάλωσης που επιφέρει η ανάπτυξη των φωτοβολταϊκών – πολλαπλασιαστής απασχόλησης 2,6). Αν προσθέσει κανείς και τους επενδυτές φωτοβολταϊκών (30.000 οικιακούς καταναλωτές και 15.000 εταιρείες που επένδυσαν όλα αυτά τα χρόνια σε φωτοβολταϊκά πάρκα), προκύπτει ότι, πάνω από 100.000 νοικοκυριά ή ισοδύναμα, 300.000 άτομα, ωφελούνται άμεσα ή έμμεσα από τις δραστηριότητες της αγοράς φωτοβολταϊκών, εξασφαλίζοντας μέρος ή και το σύνολο του εισοδήματός τους.
Ο κ. Κωνσταντίνος Μίχαλος είναι πρόεδρος του Εμπορικού και Βιομηχανικού Επιμελητηρίου της Ελλάδας.
« Η πράσινη ενέργεια αποτελεί ευκαιρία εξόδου από την κρίση»
Ερ.: Πώς μεταφράζεται σε επίπεδο εθνικής οικονομίας, η ύπαρξη ελληνικών εταιρειών που ασχολούνται με την παραγωγή προϊόντων που σχετίζονται με την πράσινη ενέργεια;
Απ.: Για την Ελλάδα, μια χώρα με ανεξάντλητους φυσικούς πόρους, η πράσινη ενέργεια αποτελεί όχι μόνο ευκαιρία, αλλά και αναγκαιότητα στο πλαίσιο της προσπάθειας εξόδου από την κρίση. Είναι ένας από τους κατΆ εξοχήν τομείς που μπορούν να παράγουν προστιθέμενη αξία για τη χώρα, κινητοποιώντας επενδύσεις, στηρίζοντας την απασχόληση, συνεισφέροντας στα δημόσια έσοδα, στη βελτίωση του ενεργειακού μείγματος και στην ενίσχυση της ανταγωνιστικότητας της ελληνικής οικονομίας. Η χώρα μας διαθέτει σπουδαία φυσικά πλεονεκτήματα και μεγάλα περιθώρια ανάπτυξης επιχειρηματικών πρωτοβουλιών, ειδικά σε τομείς όπως οι ΑΠΕ, η αναβάθμιση της ενεργειακής αποδοτικότητας στα κτίρια κτλ. Όμως, η αξιοποίηση αυτών των δυνατοτήτων προϋποθέτει έναν ολοκληρωμένο σχεδιασμό εκ μέρους της Πολιτείας. Χρειάζεται μια συγκροτημένη πολιτική, με στόχο τη διαμόρφωση ενός ελκυστικού επενδυτικού περιβάλλοντος, τη διασφάλιση γόνιμων συνθηκών για την ανάπτυξη της αγοράς και των επιχειρήσεων που δραστηριοποιούνται σε αυτή, αλλά και την ενίσχυση της εξωστρέφειας του κλάδου.
Ερ.: Μπορεί, κατά τη γνώμη σας, η εξωστρέφεια της ελληνικής οικονομίας να αποτελέσει ουσιαστική έξοδο διαφυγής από την οικονομική κρίση;
Απ.: Πάγια θέση μας είναι ότι η εξωστρέφεια αποτελεί μονόδρομο για την επιβίωση και την ανάκαμψη της ελληνικής οικονομίας. Η Ελλάδα διαθέτει προϊόντα μοναδικής ποιότητας, αλλά και καινοτόμες επιχειρήσεις που μπορούν να διακριθούν στον εξαγωγικό τομέα. Δεν είναι τυχαίο ότι μέσα στη δίνη της χειρότερης οικονομικής κρίσης, οι ελληνικές εξαγωγές παρουσιάζουν ρυθμό αύξησης που είναι σχεδόν τριπλάσιος σε σύγκριση με το μέσο όρο της ευρωζώνης.
Βεβαίως, η δραστηριότητα αυτή είναι κάθε άλλο παρά εύκολη υπό τις παρούσες συνθήκες. Η απομάκρυνση της αβεβαιότητας όσον αφορά την παραμονή της χώρας στο ευρώ μπορεί να έχει περιοριστεί τους τελευταίους μήνες, ωστόσο το πρόβλημα της ρευστότητας και της πρόσβασης στον τραπεζικό δανεισμό παραμένει άλυτο. Είναι προφανές ότι μια επιχείρηση που δανείζεται – αν καταφέρει – με τριπλάσιο κόστος σε σχέση με τους διεθνείς ανταγωνιστές της, αντιμετωπίζει τεράστιες δυσκολίες στην προώθηση των προϊόντων και των υπηρεσιών της ή στη σύναψη συνεργασιών.
Είναι λοιπόν άμεση ανάγκη να δοθεί λύση σε αυτό το ζήτημα και παράλληλα να εφαρμοστεί μια νέα εθνική στρατηγική εξωστρέφειας. Με δομές για τη διευκόλυνση της εξαγωγικής δραστηριότητας και ειδικά για τη στήριξη των μικρομεσαίων επιχειρήσεων, που αντιμετωπίζουν και τα περισσότερα εμπόδια λόγω έλλειψης κρίσιμης μάζας. Με σχέδια προσέγγισης των αγορών ανά κλάδο, με συγκεκριμένες ενέργειας για την ανάπτυξη δικτύων διανομής, για την αύξηση της αναγνωρισιμότητας και της ελκυστικότητας των ελληνικών προϊόντων. Προς αυτή την κατεύθυνση, η Πολιτεία οφείλει να εντείνει τις προσπάθειές της, αξιοποιώντας βεβαίως και την πείρα και την τεχνογνωσία που διαθέτουν οι φορείς της αγοράς.