Η ώρα για την αποδοχή της ηλεκτροκίνησης ως της βασικής αυτοκίνησης του άμεσου μέλλοντος, έχει φθάσει και στην Ελλάδα.

Η ώρα για την αποδοχή της ηλεκτροκίνησης ως της βασικής αυτοκίνησης του άμεσου μέλλοντος, έχει φθάσει και στην Ελλάδα

Βάσει του πλαισίου που έχει προταθεί από τη ΡΑΕ, για την εμπορική λειτουργία των υποδομών φόρτισης, οι κατασκευαστές-ιδιοκτήτες-διαχειριστές τους, θα μπορούν να συνάπτουν σύμβαση προμήθειας ηλεκτρικής ενέργειας με τους προμηθευτές ηλεκτρικής ενέργειας

Η άφιξη της ηλεκτροκίνησης στην Ελλάδα τα αμέσως επόμενα χρόνια επιβεβαιώνεται και από τις επιταγές της Ευρωπαϊκής Ένωσης

Η ηλεκτροκίνηση έχει ήδη φθάσει και στην ελληνική αγορά πάντως, όσον αφορά τις κατασκευάστριες των ηλεκτρικών αυτοκινήτων

Το ΕΛ.ΙΝ.Η.Ο, με τους συμμετέχοντες από όλες τις πλευρές τις αγοράς συζητούν για τις ανάγκες και τις εξελίξεις της εγχώριας ηλεκτροκίνησης.

Η ισχυρή ευρωπαϊκή βούληση για μια γρήγορη και συντονισμένη ανάπτυξη εφαρμογών εναλλακτικών καυσίμων και ηλεκτροκίνησης, είναι δεδομένη και δεδηλωμένη.

Σε «τροχιά» ηλεκτροκίνησης και η Ελλάδα

Διαβάστηκε από 2178 αναγνώστες -

Η ώρα για την αποδοχή της ηλεκτροκίνησης ως της βασικής αυτοκίνησης του άμεσου μέλλοντος, έχει φθάσει και στην Ελλάδα, με τις αρμόδιες αρχές να βρίσκονται ένα βήμα από τη σύσταση των πρώτων θεσμικών και νομικών πλαισίων.

 
Οι εξελίξεις στην εγχώρια αγορά
Οι εταιρείες έχουν φέρει ήδη τα πρώτα οχήματα και στη χώρα μας, ενώ οι υπόλοιποι φορείς φέρονται έτοιμοι για την υιοθέτηση των νέων δεδομένων, όπως προέκυψε και σε πρόσφατο σχετικό αναπτυξιακό φόρουμ, με τίτλο ««Επενδύοντας στην ποιότητα ζωής, Εναλλακτική αυτοκίνηση, Συνδυασμένες μεταφορές και Logistics». Το φόρουμ διεξήχθη από το Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο, την πρωτοβουλία «Επανεκκινώντας την ανάπτυξη», την επενδυτική έκδοση Α-Energy και το ΕΛ.ΙΝ.Η.Ο, με τους συμμετέχοντες από όλες τις πλευρές τις αγοράς να συζητούν για τις ανάγκες και τις εξελίξεις της εγχώριας ηλεκτροκίνησης, εισπράττοντας τη δέσμευση της ΡΑΕ και του ΔΕΔΔΗΕ, για την ολοκλήρωση των σχετικών πλαισίων μέχρι τον Μάιο του 2014, ώστε να ξεκινήσει έστω το πρώτο στάδιο της ηλεκτροκίνησης και στην Ελλάδα.
¶παντες άλλωστε, επενδυτές, εταιρείες-πάροχοι τεχνολογίας, προμηθευτές, αυτοκινητοβιομηχανίες και αντιπρόσωποι αυτοκινήτων, πρατηριούχοι, προμηθευτές ηλεκτρικής ενέργειας, εταιρείες εκμετάλλευσης σταθμών στάθμευσης, μεταφορείς, συμφώνησαν ότι μια νέα αγορά, ανοίγει πλέον και στην Ελλάδα, με το επενδυτικό και εμπορικό ενδιαφέρον να είναι τεράστιο.

Η πρόταση της ΡΑΕ για το θεσμικό πλαίσιο
Ο κ. Ευάγγελος Διαλυνάς Μέλος ΡΑΕ και Καθηγητής Ε.Μ.Π., παρουσίασε τα αποτελέσματα της Δημόσιας Διαβούλευσης επί της πρότασης της ΡΑΕ για την αποσαφήνιση και οριοθέτηση του θεσμικού και λειτουργικού πλαισίου ένταξης των υποδομών φόρτισης ηλεκτροκίνητων οχημάτων στην Ελλάδα. 
Όπως προέκυψε εξ αυτών λοιπόν, οι υποδομές φόρτισης Η/Ο διακρίνονται σε τρεις κατηγορίες:
-  ιδιωτικούς χώρους, οικίες και πολυκατοικίες, 
-  χώρους φορέων δημόσιου χαρακτήρα (π.χ. Δήμους, ΟΤΑ), αλλά και 
-  χώρους εμπορικών / επιχειρηματικών φορέων με αντικείμενο εργασίας (όχι αποκλειστικά) την πώληση ηλεκτρικής ενέργειας (π.χ. πρατήρια καυσίμων, εμπορικά κέντρα-mall, υπεραγορές, ΚΤΕΟ, κτίρια γραφείων, χώροι στάθμευσης οχημάτων, κ.λ.π.)
Όσον αφορά δε, την κατασκευή και λειτουργία των υποδομών, ο εκπρόσωπος της ΡΑΕ, διευκρίνισε ότι αποτελεί μεν ιδιωτική πρωτοβουλία, αλλά θα πρέπει να γίνει σε στενή συνεργασία με το Διαχειριστή Δικτύου, ενώ αποκάλυψε ότι ο σχετικός σχεδιασμός περιλαμβάνει τα εξής:
-  τους όρους και τις προϋποθέσεις ίδρυσης και λειτουργίας των εγκαταστάσεων φόρτισης των Η/Ο με επέκταση των υφιστάμενων προδιαγραφών ίδρυσης, χωροθέτησης και λειτουργίας τους στους σχετικούς χώρους. 
-  τους όρους και τις προϋποθέσεις που αφορούν τη διαχείριση των ιδιωτικών και των δημόσιων εγκαταστάσεων φόρτισης Η/Ο. 
-  το σχεδιασμό των απαιτούμενων μοντέλων εμπορικής λειτουργίας και των τρόπων προμήθειας ηλεκτρικής ενέργειας των εγκαταστάσεων φόρτισης των Η/Ο, καθώς και
-  το σχεδιασμό των τρόπων επικοινωνίας των σημείων φόρτισης, µε το απαραίτητο σύστημα επιτήρησης και διαχείρισης της λειτουργίας τους από πλευράς ΔΕΔΔΗΕ Α.Ε.

Η εμπορική λειτουργία και οι ταρίφες
Βάσει του πλαισίου που έχει προταθεί από τη ΡΑΕ, για την εμπορική λειτουργία των υποδομών φόρτισης, οι κατασκευαστές-ιδιοκτήτες-διαχειριστές τους, θα μπορούν να συνάπτουν σύμβαση προμήθειας ηλεκτρικής ενέργειας με τους προμηθευτές ηλεκτρικής ενέργειας, γεγονός που προσφέρει τις εξής δυνατότητες:
1. Οι υφιστάμενοι κάτοχοι Αδειών Προμήθειας Ηλεκτρικής Ενέργειας θα μπορούν να προμηθεύουν οι ίδιοι ηλεκτρική ενέργεια σε πελάτες - κατόχους Η/Ο. 
2. Οι κατασκευαστές - ιδιοκτήτες των σταθμών φόρτισης H/O θα μπορούν να αποκτούν οι ίδιοι ¶δεια Προμήθειας Ηλεκτρικής Ενέργειας. 
3. Οι κατασκευαστές-ιδιοκτήτες των σταθμών φόρτισης H/O και φορείς παροχής υπηρεσιών ηλεκτροκίνησης (διαχειριστές σταθμών) θα μπορούν να προμηθεύονται ηλεκτρική ενέργεια από τους υφιστάμενους κατόχους αδειών προμήθειας και τη μεταπωλούν οι ίδιοι σε πελάτες - κατόχους Η/Ο.
Όσον αφορά δε, τη μεταπώληση της ηλεκτρικής ενέργειας και την τιμή στις «ταρίφες», όπως έγινε γνωστό, τουλάχιστον στο πρώτο διάστημα, αυτή θα διαμορφώνεται στην ελεύθερη αγορά, καθώς δεν έχουν υπολογιστεί προς το παρόν, επιπλέον επιβαρύνσεις.

13.000 σημεία στην Ελλάδα έως το 2020
Η άφιξη της ηλεκτροκίνησης στην Ελλάδα τα αμέσως επόμενα χρόνια επιβεβαιώνεται και από τις επιταγές της Ευρωπαϊκής Ένωσης, καθώς όπως ανέφερε και στο φόρουμ ο κ. Δημήτρης Μιχαρικόπουλος, διευθύνων σύμβουλος της εταιρείας Fortisis, η σχετική ευρωπαϊκή πρόταση κάνει λόγο για 13.000 σημεία φόρτισης εντός των ελληνικών συνόρων, έως το 2020. 
Από αυτά μάλιστα, υπογραμμίζεται ότι τουλάχιστον το 10% θα πρέπει να είναι προσβάσιμα σε δημόσιους χώρους, γεγονός που μεταφράζεται σε 1.300 σημεία φόρτισης που θα προέλθουν αποκλειστικά από δημόσιες επενδύσεις. 
Αξίζει πάντως να σημειωθεί ότι στην Ελλάδα έχουν ήδη εγκατασταθεί πιλοτικοί σταθμοί φόρτισης ηλεκτροκίνητων αυτοκινήτων σε σταθμούς στάθμευσης (PolisPark) και το Metropolitan Expo του αεροδρομίου «Ελ. Βενιζέλος».

Τα ηλεκτρικά οχήματα στην εγχώρια αγορά
Η ηλεκτροκίνηση έχει ήδη φθάσει και στην ελληνική αγορά πάντως, όσον αφορά τις κατασκευάστριες των ηλεκτρικών αυτοκινήτων, αφού εταιρείες όπως η BMW και η Opel έχουν φέρει τα πρώτα ηλεκτρικά τους μοντέλα και στη χώρα μας, παρά την έλλειψη του απαραίτητου θεσμικού πλαισίου για τη μαζική προώθησή τους.
«Η ηλεκτροκίνηση προϋποθέτει υπηρεσίες και υποδομές, ώστε ο οδηγός να απολαμβάνει τα οφέλη της βιώσιμης μετακίνησης και ταυτόχρονα να αισθάνεται ότι προσφέρει στην προστασία του περιβάλλοντος», ανέφερε χαρακτηριστικά στο φόρουμ, ο κ. Σπύρος Φίλιππας, Πρόεδρος και Διευθύνων Συμβούλος BMW Group Hellas. 
Παρουσίασε μάλιστα και τη νέα γενιά ηλεκτρικών αυτοκινήτων της BMW, τη σειρά BMW i. η οποία και παράγεται αφενός με τη μέγιστη φιλικότητα προς το περιβάλλον και αφετέρου με ανακυκλωμένα και φυσικά επεξεργασμένα υλικά. 
Το BMW i3 μάλιστα, έχει μηδενικές εκπομπές ρύπων CO2 και κόστος χρήσης, που ανέρχεται σε περίπου 1,5 ευρώ για τα 150 χλμ. της μέσης αυτονομίας του με μία φόρτιση, ενώ το Plug-in Hybrid BMW i8, είναι ένα από τα αποδοτικότερα και ταυτόχρονα απόλυτα οικονομικά αυτοκίνητα που κατασκευάζονται σήμερα.

Ευκαιρίες για την Ελλάδα από την ηλεκτροκίνηση
Η τρέχουσα οικονομική συγκυρία στην Ελλάδα καθιστά εξαιρετικά ενδιαφέρουσες τις εξελίξεις στην παγκόσμια αυτοκίνηση, που θέλουν την επικράτηση της ηλεκτροκίνησης των οχημάτων προ των πυλών, καθώς αποτελεί βασική επιδίωξη για τη χώρα, η μετάβαση της οικονομίας από το καταναλωτικό και μεταπρατικό μοντέλο των τελευταίων δεκαετιών, σε ένα απόλυτα παραγωγικό μοντέλο. Οι ευρείας εφαρμογής τεχνολογικές πρόοδοι, σε σημαντικούς τομείς της παγκόσμιας οικονομίας, όπως είναι η  επερχόμενη διάδοση της ηλεκτροκίνησης των οχημάτων, δημιουργούν για όλους ευκαιρίες. Αποτελούν έναυσμα επιχειρηματικών δράσεων σε εντελώς νέα πεδία. 
Για κάθε χώρα, και φυσικά και για την Ελλάδα, αποτελούν πρόκληση επιχειρηματικής αξιοποίησης  των ευκαιριών που παρουσιάζονται στους τομείς των  όποιων εξειδικεύσεών της αλλά και στις υποδομές υποστήριξης που δημιουργούνται στα εδάφη της.
Στη χώρα μας διαθέτουμε αξιόλογες ικανότητες στην παροχή υπηρεσιών και την υποστήριξη οχημάτων, συσκευών και δικτύων. Μπορούμε λοιπόν, χωρίς συμπλεγματικούς δισταγμούς, να διεκδικήσουμε το μερίδιο που μας ανήκει από την επιχειρηματική δραστηριότητα που θα προκληθεί, σε διεθνές επίπεδο, λόγω της ευρείας διάδοσης της ηλεκτροκίνησης, αρκεί να μη χρονοτριβήσουμε στις διαδικασίες προσαρμογής του θεσμικού μας πλαισίου στη νέα αυτή πραγματικότητα. Εδώ και τώρα, απαιτείται εθνική θεσμική προσαρμογή η οποία προϋποθέτει την εκ μέρους της κυβέρνησης βούληση επίλυσης των υφισταμένων προβλημάτων και εφαρμογή του ορθού και αποτελεσματικού τρόπου υλοποίησης της άρσης τους. 

Τα σημερινά προβλήματα στην εγχώρια αγορά
Παρά την κατά τον τελευταίο καιρό σημειούμενη κινητικότητα δεν είναι ακόμα ευκρινώς ορατή η ικανοποιητική ρύθμιση των εκκρεμοτήτων. 
Το κυρίως πρόβλημα έγκειται στη μεγάλη βραδύτητα λήψης των όποιων απαραίτητων αποφάσεων αλλά και στη νομική και τεχνική ατέλεια που τις χαρακτηρίζει όταν αυτές τελικά ληφθούν. Με μεγάλη δυσχέρεια γίνονται αποδεκτές αναγκαίες τροποποιήσεις νομοθετημάτων, που θεσπίσθηκαν κατά το παρελθόν για την εξυπηρέτηση συγκεκριμένων καταστάσεων, τα οποία όμως σήμερα αποτελούν εμπόδιο στην επιθυμητή προσέλκυση επιχειρηματιών, κυρίως στο χώρο της ανάπτυξης των δικτύων και της λειτουργίας καινοτόμων σχημάτων παροχής υπηρεσιών. 

Η προώθηση της ηλεκτροκίνησης από την Ευρώπη
Η ισχυρή ευρωπαϊκή βούληση για μια γρήγορη και συντονισμένη ανάπτυξη εφαρμογών εναλλακτικών καυσίμων και ηλεκτροκίνησης, είναι δεδομένη και δεδηλωμένη. 
Πριν από το επικείμενο κλείσιμο των εργασιών της Ευρωβουλής μάλιστα, αναμένεται η έγκριση από την ολομέλεια της πρότασης της Ε.Ε. σύμφωνα με την οποία οι χώρες της Ευρώπης θα πρέπει μέχρι το 2020 να εφαρμόσουν ένα φιλόδοξο πρόγραμμα ανάπτυξης δικτύων υποστήριξης εναλλακτικών καυσίμων και ηλεκτροκίνησης. Σύμφωνα με το πρόγραμμα αυτό η Ελλάδα θα πρέπει μέχρι τότε να έχει εγκαταστήσει αρκετές χιλιάδες κοινόχρηστα και ιδιωτικά σημεία φόρτισης ηλεκτρικών αυτοκινήτων. 
Ένα τέτοιο πρόγραμμα αναντίρρητα αποτελεί ελκυστικό πεδίο ανάπτυξης επιχειρηματικών δράσεων για τις οποίες όμως, ακόμα μέχρι σήμερα, ισχύει στη χώρα μας απαγόρευση ενώ ο χρόνος είναι μάλλον οριακός. 

Η ηλεκτροκίνηση στο εξωτερικό
Όλες οι αναπτυγμένες χώρες έχουν δραστηριοποιηθεί και κινούνται βάσει καταστρωμένων προγραμμάτων ανάπτυξης της ηλεκτροκίνησης. 
-  Στο Παρίσι, από τον Οκτώβρη του 2011, διατίθενται για βραχύχρονη ή μακρόχρονη μίσθωση, με το θεσμό του συνδρομητή, περισσότερα από 1700 ηλεκτρικά αυτοκίνητα κάτω από το εμπορικό σήμα Autolib. 
-  Στο Λονδίνο η δημοτική επιχείρηση «Transport for London» προχώρησε στην εισαγωγή του ίδιου συστήματος μίσθωσης ηλεκτρικών αυτοκινήτων κάτω από την ονομασία Source London και ήδη έχουν τεθεί στην κυκλοφορία 1300 ηλεκτρικά αυτοκίνητα.
-  Στη Γερμανία, μεγάλες εταιρείες ασχολούνται σήμερα με την ανάπτυξη λογισμικού που θα συμβάλλει στην τυποποίηση του συστήματος πρόσβασης των ηλεκτρικών αυτοκινήτων στα σημεία κοινόχρηστης φόρτισης, γεγονός που αναμένεται να διευκολύνει σημαντικά την κυκλοφορία των ηλεκτρικών αυτοκινήτων τόσο σε αστικό όσο και σε υπεραστικό περιβάλλον.
Στην Ελλάδα, το κλειδί για μια οικονομικά επωφελή συμμετοχή της χώρας στην εφαρμογή της ηλεκτροκίνησης δεν είναι άλλο παρά η έγκαιρη θεσμική προετοιμασία της, όπως προαναφέρθηκε. 
Ακόμα θα πρέπει να εξεταστεί από τις αρμόδιες υπηρεσίες το θέμα της αξιοποίησης κοινοτικών προγραμμάτων για την ενίσχυση των σχετικών επιχειρηματικών δράσεων οι οποίες θα συμβάλλουν αποφασιστικά στην αναπτυξιακή προσπάθεια της χώρας και μάλιστα σε ένα τομέα πολλαπλώς ωφέλιμο για την εθνική οικονομία αφού αναπτύσσει τεχνολογίες αιχμής, συμβάλλει στην εξοικονόμηση ενέργειας, μειώνει τις βλαπτικές για το περιβάλλον συνέπειες, συμβάλλει στη βελτίωση της δημόσιας υγείας, βελτιώνει την ποιότητα ζωής  και περιορίζει την εξάρτηση της χώρας από τα εισαγόμενα καύσιμα.

Αρθρο του Διονύση Νέγκα, Επίτιμου Προέδρου ΕΛ.ΙΝ.Η.Ο.

 

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΑΚΟΜΗ