Π8.Το τυπικό κόστος Φ/Β συστήματος με ΦΠΑ ανά εγκατεστημένo kW είναι εξαιρετικά χαμηλό σε σχέση με όσα ισχύουν στην αγορά.
Στην παρούσα φάση και μετά την επιβολή δασμών στην εισαγωγή εξοπλισμού από την Κίνα από την Ευρωπαϊκή Ένωση, το κόστος κυμαίνεται από 1.900 έως 2.700 ¤/kW για τα συστήματα από 6 έως 2 kW και πέφτει στα 1.800 ¤/kW για τα συστήματα έως 10 kW.
Το κόστος αυτό περιλαμβάνει την προμήθεια εξοπλισμού και των βάσεων αλουμινίου, την ολοκληρωμένη ηλεκτρολογική εγκατάσταση (με ρελαί προστασίας, απαγωγείς υπέρτασης, τηλεμετρία), το κόστος διεκπεραίωσης των γραφειοκρατικών διαδικασιών, το κόστος απόκτησης πελάτη και ενσωματώνει τελικό μικτό περιθώριο κέρδους 15% προ φόρων για τον εγκαταστάτη.
Π9. Το κόστος σύνδεσης είναι επίσης εξαιρετικά χαμηλό σε σχέση με την πραγματικότητα.
Το πραγματικό κόστος σύνδεσης είναι 800 ¤ πλέον ΦΠΑ για τις εγκαταστάσεις που δεν απαιτείται αλλαγή του καλωδίου παροχής και 1.000 ¤ πλέον ΦΠΑ για τις υπόλοιπες περιπτώσεις.
Επισημαίνεται ότι το κόστος αυτό αντιστοιχεί στην τοποθέτηση ενός ψηφιακού μετρητή διπλής κατεύθυνσης, ενώ προτείνεται η εγκατάσταση δυο ψηφιακών μετρητών διπλής κατεύθυνσης.
Από τα εξετασθέντα σενάρια, τα σενάρια 1 και 3 μπορούν να εφαρμοστούν χωρίς τροποποίηση στην υπάρχουσα νομοθεσία. Τα σενάρια 2 και 4 απαιτούν σημαντικές τροποποιήσεις του θεσμικού πλαισίου. Επιπλέον, το σενάριο 2 έχει επιπτώσεις στις χρεώσεις ΕΤΜΕΑΡ και στα έσοδα του Ειδικού Λογαριασμού ΑΠΕ & Συμπαραγωγής Ηλεκτρισμού και Θερμότητας Υψηλής Απόδοσης -ΣΗΘΥΑ. Τέλος, στο σενάριο 4, τίθεται σοβαρός νομικός προβληματισμός σχετικά με τη δυνατότητα χρησιμοποίησης του ειδικού τέλους αποθήκευσης για την αντιστάθμιση των απωλειών εσόδων των Ειδικών Λογαριασμών ΥΚΩ και ΑΠΕ, πέραν της ενδεχόμενης μη αντιστάθμισης του συνόλου των εν λόγω απωλειών.
O HΛΙΟΣ λέει…
Π10. Για την εφαρμογή των σεναρίων 2 και 4 δεν αναφέρονται ποιες είναι οι τροποποιήσεις του θεσμικού πλαισίου και με ποια κριτήρια θεωρούνται σημαντικές.
Π11. Ειδικότερα για τις επιπτώσεις του σεναρίου 2 στις χρεώσεις ΕΤΜΕΑΡ και στα έσοδα του Ειδικού Λογαριασμού ΑΠΕ & Συμπαραγωγή Ηλεκτρισμού και Θερμότητας Υψηλής Απόδοσης-ΣΗΘΥΑ, δεν αναφέρεται κάποια ποσοτικοποίηση. Αξίζει να αναφερθεί ότι με πρόχειρους υπολογισμούς, για κάθε 100 MW αυτοπαραγωγής, η εφαρμογή του σεναρίου 2 αντιστοιχεί σε αύξηση του ΕΤΜΕΑΡ κατά 0,00007-0,00008 ¤/kWh που αντιστοιχεί σε ετήσια επιβάρυνση του μέσου νοικοκυριού της τάξης των 0,40¤/έτος, χωρίς να λαμβάνεται υπόψη το αναπτυξιακό όφελος και οι επιπτώσεις στις τοπικές οικονομίες.
Τεκμηρίωση:
(α) η μείωση του ΕΤΜΕΑΡ θα προκληθεί από οικιακούς και λοιπούς καταναλωτές Χαμηλής Τάσης -ΧΤ που σήμερα επιβαρύνονται με ΕΤΜΕΑΡ 26,30 και 30,89 ¤/ΜWh αντίστοιχα (βλ. υπ. αρ. 175/2014 Απόφαση ΡΑΕ)
(β) η εκτίμηση πωλήσεων για το 2014 είναι
~52,6 GWh (σύμφωνα με την ίδια απόφαση της ΡΑΕ)
(γ) η κατανάλωση ηλεκτρικού ρεύματος του μέσου νοικοκυριού είναι περίπου 4.500 kWh/έτος
Τελικά προκύπτει:
· Μείωση ΕΤΜΕΑΡ που πρέπει να ανακτηθεί
από τους υπόλοιπους καταναλωτές ανά 100MW: 100MW x 1.500MWh/MW/έτος x (26,30 ~ 30,89)¤/MWh = (3,9 ~ 4,6) εκατ.¤/έτος
· Μέση επιβάρυνση ανά kWh για τους υπόλοιπους καταναλωτές: (3,9 ~ 4,6) εκατ. ¤/έτος ÷ 52,6GWh = 0,000074 ~ 0,000087)¤/kWh
· Ετήσια επιβάρυνση μέσου νοικοκυριού: 4.500kWh/έτος x (0,000074 ~ 0,000087)¤/kWh = (0,37~0,44)¤/έτος
Η Ομάδα εργασίας καταλήγει στην επιλογή χρεώσεων όπως περιγράφονται στο σενάριο 1 καθώς με τον τρόπο αυτό ικανοποιούνται ταυτόχρονα οι απαιτήσεις για:
• εξασφάλιση ικανοποιητικού κινήτρου για τον αυτοπαραγωγό με ενεργειακό συμψηφισμό (αυξανόμενο για υψηλές ετήσιες καταναλώσεις),
• εύλογες χρεώσεις από την πλευρά των Διαχειριστών (Επίκειται αναδιάρθρωσή τους από τη Ρυθμιστική Αρχή Ενέργειας),
• εναρμόνιση με το υφιστάμενο ρυθμιστικό πλαίσιο (που επιβάλλει χρεώσεις για ΥΚΩ και ΕΤΜΕΑΡ στο σύνολο των καταναλώσεων) και συνεπώς δυνατότητα άμεσης εφαρμογής
• ελάχιστη δυνατή επίπτωση στο ενεργειακό κόστος των τελικών καταναλωτών.
Π12. Από τις Παρατηρήσεις Π9 και Π10 σχετικά με τα μεγαλύτερα τελικά πραγματικά κόστη σύνδεσης και εγκατάστασης, προκύπτει μη ικανοποιητικό κίνητρο για τη μεγάλη πλειοψηφία των οικιακών καταναλώσεων. Το μέτρο θα είναι ελκυστικό για μια πολύ μικρή μειοψηφία ιδιαίτερα μεγάλων οικιακών καταναλώσεων.