Για να μπορέσει το ξενοδοχείο να φτάσει το στόχο σΜΕΚ χρειάζεται κίνητρο και σαφής δέσμευση από την διοίκηση και το προσωπικό του ξενοδοχείου, αλλά και μια διαδικασία με διάφορα στάδια, ξεκινώντας από την ενεργειακή επιθεώρηση (Σχήμα 2).
Χρειάζονται δράσεις που να στοχεύουν σε:
Καλύτερη ενεργειακή διαχείριση
Μείωση αναγκών σε θέρμανση και ψύξη
Βελτίωση της απόδοσης υφιστάμενου εξοπλισμού και ενεργειακών συστημάτων
Απόδοση εξοπλισμού/συσκευών
Απόδοση συστήματος
Εκπαίδευση προσωπικού. Ευαισθητοποίηση πελατών
H προσέγγιση βήμα προς βήμα για την ανακαίνιση κτιρίων, που παρουσιάστηκε από την ευρωπαϊκή πρωτοβουλία EuroPHit, μέσω κάποιων επιτυχημένων παραδειγμάτων ξενοδοχείων, μπορεί να αποτελέσει βιώσιμη λύση σε κάποιες περιπτώσεις. Με τις σημερινές δυσκολίες στην χρηματοδότηση, τα μικρά, αλλά προσεκτικά σχεδιασμένα βήματα ανακαίνισης μπορούν να πετύχουν σημαντική αύξηση της ενεργειακής απόδοσης μακροπρόθεσμα. Καθώς τα μέτρα εφαρμόζονται ένα-ένα και σταδιακά, μειώνεται το οικονομικό ρίσκο που υπάρχει σε μια μεγάλη επένδυση. Τα χρήματα που εξοικονομούνται από την υλοποίηση ενός βήματος μπορούν να χρησιμοποιηθούν για την υλοποίησης ενός επόμενου μέτρου.
Η συμπεριφορά των χρηστών είναι μια κρίσιμη παράμετρος για την επιτυχία παρεμβάσεων ενεργειακής απόδοσης του κτιρίου, που χωρίς αυτή τα μέτρα μπορεί να μην είναι τόσο αποτελεσματικά όσο έχει προβλεφθεί στον αρχικό σχεδιασμό. Η επιμόρφωση και εκπαίδευση τόσο του προσωπικού όσο και της διεύθυνσης του ξενοδοχείου, αλλά και η ενημέρωση των πελατών, πρέπει να συμπεριλαμβάνεται απαραίτητα σε κάθε σχέδιο ενεργειακής ανακαίνισης.
Πέραν των μέτρων βελτίωσης της απόδοσης του κελύφους του κτιρίου και ανανεώσιμων πηγών ενέργειας, πρέπει να περιλαμβάνονται μέτρα που να ενημερώνουν και να εμπλέκουν τον επισκέπτη, βελτιώνοντας έτσι την συνολική του εμπειρία και τη γνώμη του για το ξενοδοχείο. Έρευνα του Green Leaders μεταξύ των επισκεπτών ξενοδοχείων, ως προς το πώς αντιλαμβάνονται τις «πράσινες» πρακτικές, έδειξε ότι το 60% των απαντήσεων σχετίζεται με την ανακύκλωση, την επαναχρησιμοποίηση των πετσετών και σεντονιών, την εξοικονόμηση νερού.
Ο χαρακτηρισμός μιας περιοχής ως «πράσινης» ή «οικολογικής» πολλαπλασιάζει τα οφέλη ενός πράσινου ξενοδοχείου.